DSCL102 Costume

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–15:15 ucebna_A, Tue 15:15–16:00 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
Předmět navazuje na ukončený Kostým I v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen:
- čtení dramatického textu v širším kontextu
- analýzy a interpretace dramatického textu
- interpretace textu vzhledem k dramatické postavě, charakteru
- navrhnout oděv dramatické postavy
- převedení postavy do materiálu, tvaru a konstrukce
- řemeslně zpracovat dané téma
- vysoké vizuální a interpretační úrovně návrhu
- umění instalace
- písemné i ústní obhajoby projektu
Syllabus (in Czech)
  • V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia Kostým přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní kostýmní interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Výuka vychází z požadavku komplexního ideového vizualně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání řeší konkrétní úkol, jeho analýzu a vymezení,konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů, individuální konzultace koncepce a funkčnosti oděvu a kostýmu v návaznosti na ostatní složky díla. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu + skicování
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu, kostýmní storyboard
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod k reálnému kostýmu – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do realizace + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní, technické a materiálové aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: instalace + příprava prezentace, vybraný kostým realizace 1:1
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
  • KYBALOVÁ, Ludmila: Dějiny odívání: Starověk, Nakladatelství Lidové noviny 1998, ISBN: 80-7106-145-X
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • FRAZER, James George : Zlatá ratolest,  Aleš Čeněk 2007, ISBN: 978-80-7380-017-8 www.kosmas.cz/knihy/130735/zlata-ratolest/
    not specified
  • EWING, William. A.: THE BODY, London: Thames and Hudson 1994, ISBN:-10: 0811807622 ISBN-13: 978-0811807623
  • GRONING, K., Anton, F.: Decorated skin, London: Thames and Hudson 2002, ISBN-10: 0811807622 - ISBN-13: 978-0811807623
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky 75%,průběžné práce, odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2021/DSCL102