DIFA:DDVL111 General Psychology - Course Information
DDVL111 General Psychology
Theatre FacultySummer 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Veronika Broulíková (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 12:00–12:45 106, Mon 12:45–13:30 106, Wed 8:30–9:15 201, Wed 9:15–10:00 201
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama in Education (programme DIFA, B-DRAUM)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu obecné psychologie je seznámit studenty se strukturou psychologických věd, s předmětem psychologie a s odbornou terminologií obecné psychologie (psychické procesy, stavy a vlastnosti i jejich poruchy) a psychologie osobnosti především pro účely dalšího samostatného studia odborné psychologické literatury v následujícím studiu a využití v pedagogické a divadelní praxi studentů.
- Learning outcomes (in Czech)
- Deskriptory
Znalosti: - Studenti se orientují ve struktuře psychologických věd;
- studenti se orientují v odborné terminologii obecné psychologie a psychologie osobnosti;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorií psychických procesů, stavů a vlastností;
- studenti prokazují základní znalosti psychopatologie.
Dovednosti: - Studenti umí používat psychologické pojmy ve správném kontextu odborné literatury;
- studenti umí pracovat s odbornou psychologickou literaturou;
- studenti umí využít znalosti o efektivním učení pro své vlastní studium a využívat cvičení ke zlepšování paměti.
Způsobilosti: - Studenti jsou schopni využívat znalost obecné psychologie, psychologie osobnosti i psychopatologie při přípravě i reflexi své pedagogické a divadelní praxe;
- studenti jsou schopni aplikovat osvojené znalosti z oboru psychologie osobnosti pro svůj osobnostní růst a vývoj v oblasti práce i osobním životě;
- studenti jsou schopni aplikovat vědomosti k sebepoznávání, účinnému překonávání stresových situací uplatňováním prvků psychohygieny;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti i další věkové skupiny. - Syllabus (in Czech)
- V průběhu semestru prostudují tyto okruhy psychologie:
- - vůle;
- - paměť, zlepšování paměti a efektivní učení;
- - učení a jeho druhy;
- - učení pod vlivem modelu, nápodoba a identifikace;
- - emoce; zvládání emocí, psychohygiena;
- - osobnost a její struktura;
- - motivace;
- - temperament;
- - schopnosti a intelekt;
- - charakter a vývoj mravního vědomí.
- Literature
- Atkinsonová, R. L.: Psychologie. Praha: Portál 2003. info
- Drapela,V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál 1997. info
- Frankl, V. E.: Lékařská péče o duši. Brno: Cesta 1995. info
- Frankl, V. E.: Psychoterapie pro laiky. Brno: Cesta 1998. info
- Hill, G.: Moderní psychologie. Praha: Portál 2004. info
- Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994. info
- Koukolík, F.: Mozek a jeho duše. Praha 2000. info
- Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda 1988. info
- Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál 2008. info
- Křivohlavý, J.: Povídej, naslouchám. Praha: Návrat 1993. info
- Křivohlavý, J.: Pozitivní psychologie. Praha: Portál 2004. info
- Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. info
- Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005. info
- Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia 1997. info
- Nakonečný, M.: Psychologie téměř pro každého. Praha: Academia 2004. info
- Nakonečný, M.: Úvod do psychologie. Praha: Academia 2003. info
- Perls, F., Hefferline, Goodman: Gestalt terapie. Praha: Tritton 2004. info
- Plaňava, I.: Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada 2005. info
- Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia 2007. info
- Říčan, P.: Psychologie - příručka pro studenty. Praha, Portál 2005. info
- Říčan, P.: Psychologie - příručka pro studenty. Praha: Portál 2005. info
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie : příručka pro studenty. Praha : Portál, 2008. info
- Sacks, O.: Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Praha: Dybbuk 2008. info
- Salomé, J.: Mluv se mnou, mám ti co říct. Praha: Portál 1997. info
- Šicková - Fabrici J.: Základy arteterapie. Praha: Portál 2008. info
- Široký, H.: Nárys psychologie divadla a psychodramatu. SPN Praha. info
- Široký, H.: Úvod do herecké psychologie. SPN Praha 1964. info
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999. info
- Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha: Karolinum 2005. info
- Yovell, Y.: Nepřítel v mém pokoji. Praha: Portál 2005. info
- PLEVOVÁ, Irena; PETROVÁ, Alena. Obecná psychologie. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, práce s textem, diskuzní metody, samostatná práce studentů, práce s videem
- Assessment methods (in Czech)
- Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2021, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2021/DDVL111