DIFA:DRTL203 Chapters from the History of C - Course Information
DRTL203 Chapters from the History of Czech film
Theatre FacultySummer 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 14:00–15:30 408
- Prerequisites
- Úspěšné absolvování předcházející části přednášky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, B-DRAUM)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Seznámit posluchače s vývojem filmu ve vybraných evropských zemích po druhé světové válce. Společenské podmínky filmové tvorby v různých státech. Tvůrci a jejich filmy.
- Learning outcomes
- Posluchač bude schopen popsat a charakterizovat témata a vývojové tendence vybraných kinematografií: - skandinávské (švédské, finské, norské, dánské a islandské); - německé (rozdíly ve vývoji v SRN a NDR, témata a tvůrci); - polský film (kino morálního neklidu, filmy a tvůrci); Filmy A.Wajdy, K.Zanussiho, K.Kieślowského, A.Hollandové, J.J.Kolského, P.Pawlikovského aj. - maďarské (jinotaj jako cesta ke svobodnému vyjádření - M.Jancsó, I.Szabó aj., souč.maďarský film); - Jugoslávie a země bývalé Jugoslávie (partyzánské filmy, jiný pohled - pražská škola, filmy, tvůrci a spolupráce po válce); - rumunská nová vlna (témata, styl, ohlas ve světě a situace doma, tvůrci), C.Puiu, C.Porumboiu, C.Mungiu, R.Jude, C.P.Netzer aj.;
- Syllabus
- Vývojové tendence vybraných kinematografií: návaznost skandinávské kinematografie na předválečné tradice, národní specifika a rozdíly; Švédsko: A.Sjöberg (Štvanice, Slečna Julie), dominantní postavení I.Bergmana (Léto s Monikou, Mlčení, Sedmá pečeť, Šepoty a výkřiky, Fanny a Alexandr aj.), B.August (Pelle Dobyvatel, Noční vlka do Lisabonu) aj.; Dánsko: C.T.Dreyer (Den hněvu, Slovo, Gertrud); L.v.Trier (Evropa), T.Vinterberg (Hon); Dogma 95 – charakteristika, tvůrci a filmy; Island: B.Kormákur (Severní blata, Svatba za bílé noci, Než přišla bouře) F.T.Fridrikson (Andělé všehomíra, Mama Gógó), D.Kári Fúsi) aj. Finsko: Mika (Královna Kristýna) a Aki Kaurismäkiovi (Zločin a trest, Mraky odtáhly, Druhá strana naděje aj.), E.Blomberg (Bílý sob) aj. německá kinematografie – rozdílný vývo s SRN a NDR; V.Schlöndorff (Mladý Törless), R.W.Fassbinder (Manželství Marie Braunové, Touha Veroniky Vossové), W.Herzog (Woyzeck, Fitzcarraldo, Jeskyně zapomenutých snů), W.Wenders (Alice ve městech, Chybný pohyb, Nebe nad Berlíne aj,; NDR – socialistický realismus, vliv sovětské kinematografie; Frank Beyer (Vloupání), Roland Gräf (Poslední kapitola), životopisné snímky; Polsko: poválečný vývoj, A.Wajda, Popel a démant, Kanály, Země zaslíbená aj.), J.Kawalerowicz (Matka Johana od Andělů), R.Polanski (Nůž ve vodě, Čínská čtvrť, Hořký měsíc, Pianista); kino morálního neklidu: K.Zanussi (Struktura krystalu, Ochranné zbarvení), A:Wajda (Člověk z mamoru, Danton), A.Hollandová (Evropa, Evropa, Hořící keř) K.Kieślowski (Dekalog, Tři barvy); J.J.Kolski (Janek Vodnář, Benátky), R.Gliński (Ahoj, Terezko, Sviňky), P.Pawlikowski (Ida) aj.; Maďarsko: hledání cesty ke svobodě: M.Jancsó (Beznadějní, Ticho a křik, Hvězdy na čepicích); I.Szabó (Mefisto, Hanussen aj.), M.Meszárosová (Deník pro mé děti), K.Makk (Počestná noc, Týden v Pešti a Budíně), G.Pálfi (Škyt), B.Tarr (Turínský kůň), A.Nimród (Revizoři) aj.; Jugoslávie: partyzánský film – V.Bulajič (Bitva na Neretvě); černý film – D.Makavejev (Milostný příběh aneb Tragédie pracovnice pošt a telegrafů, W.R.-Mysteéria organismu), pražská škola: G.Paskaljevič, L.Zafranovič, E.Kusturia + jejich filmy; po rozpadu a válce spolupráce mezi filmaři: D.Tanović (Země nikoho, Epizoda ze života sběrače železa); Srdan Golubovic (Past); V.Brešan (Duch maršála Tita, Knězovy děti), O.Omerzu (Rodinný film) aj.; rumunská nová vlna – deziluze z minulosti i současnosti: C.Mungiu (4 měsíce,, 3 týdny a 2 dny, Západ), C.Porumboiu (12:08 na východ od Bukurešti), C.Puiu (Aurora), C.P.Nezter (Pozice dítěte), R.Jude (Aferim!) aj.
- Literature
- required literature
- HAMES, Peter. The Cinema of Central Europe. London: Wallflower Press, 2004.
- PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
- recommended literature
- Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
- HALTOF, Marek. Polish National Cinema. Oxford: Berghahn Books, 2002.
- not specified
- ELSAESSER, Thomas. New German Cinema: A History. New Brunswick, Rutgers: University Press, 1989.
- BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Stav věcí (Profil rumunské kinematografie). Film a doba, Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisk, 1998, roč. 44, č. 3
- POP, Doru. Romanian new wave cinema : an introduction. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, 2014
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška s ukázkami.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2018/DRTL203