DRTL203 Chapters from the History of Czech film

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:00–15:30 408
Prerequisites
Úspěšné absolvování předcházející části přednášky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Seznámit posluchače s vývojem filmu ve vybraných evropských zemích po druhé světové válce. Společenské podmínky filmové tvorby v různých státech. Tvůrci a jejich filmy.
Learning outcomes
Posluchač bude schopen popsat a charakterizovat témata a vývojové tendence vybraných kinematografií: - skandinávské (švédské, finské, norské, dánské a islandské); - německé (rozdíly ve vývoji v SRN a NDR, témata a tvůrci); - polský film (kino morálního neklidu, filmy a tvůrci); Filmy A.Wajdy, K.Zanussiho, K.Kieślowského, A.Hollandové, J.J.Kolského, P.Pawlikovského aj. - maďarské (jinotaj jako cesta ke svobodnému vyjádření - M.Jancsó, I.Szabó aj., souč.maďarský film); - Jugoslávie a země bývalé Jugoslávie (partyzánské filmy, jiný pohled - pražská škola, filmy, tvůrci a spolupráce po válce); - rumunská nová vlna (témata, styl, ohlas ve světě a situace doma, tvůrci), C.Puiu, C.Porumboiu, C.Mungiu, R.Jude, C.P.Netzer aj.;
Syllabus
  • Vývojové tendence vybraných kinematografií: návaznost skandinávské kinematografie na předválečné tradice, národní specifika a rozdíly; Švédsko: A.Sjöberg (Štvanice, Slečna Julie), dominantní postavení I.Bergmana (Léto s Monikou, Mlčení, Sedmá pečeť, Šepoty a výkřiky, Fanny a Alexandr aj.), B.August (Pelle Dobyvatel, Noční vlka do Lisabonu) aj.; Dánsko: C.T.Dreyer (Den hněvu, Slovo, Gertrud); L.v.Trier (Evropa), T.Vinterberg (Hon); Dogma 95 – charakteristika, tvůrci a filmy; Island: B.Kormákur (Severní blata, Svatba za bílé noci, Než přišla bouře) F.T.Fridrikson (Andělé všehomíra, Mama Gógó), D.Kári Fúsi) aj. Finsko: Mika (Královna Kristýna) a Aki Kaurismäkiovi (Zločin a trest, Mraky odtáhly, Druhá strana naděje aj.), E.Blomberg (Bílý sob) aj. německá kinematografie – rozdílný vývo s SRN a NDR; V.Schlöndorff (Mladý Törless), R.W.Fassbinder (Manželství Marie Braunové, Touha Veroniky Vossové), W.Herzog (Woyzeck, Fitzcarraldo, Jeskyně zapomenutých snů), W.Wenders (Alice ve městech, Chybný pohyb, Nebe nad Berlíne aj,; NDR – socialistický realismus, vliv sovětské kinematografie; Frank Beyer (Vloupání), Roland Gräf (Poslední kapitola), životopisné snímky; Polsko: poválečný vývoj, A.Wajda, Popel a démant, Kanály, Země zaslíbená aj.), J.Kawalerowicz (Matka Johana od Andělů), R.Polanski (Nůž ve vodě, Čínská čtvrť, Hořký měsíc, Pianista); kino morálního neklidu: K.Zanussi (Struktura krystalu, Ochranné zbarvení), A:Wajda (Člověk z mamoru, Danton), A.Hollandová (Evropa, Evropa, Hořící keř) K.Kieślowski (Dekalog, Tři barvy); J.J.Kolski (Janek Vodnář, Benátky), R.Gliński (Ahoj, Terezko, Sviňky), P.Pawlikowski (Ida) aj.; Maďarsko: hledání cesty ke svobodě: M.Jancsó (Beznadějní, Ticho a křik, Hvězdy na čepicích); I.Szabó (Mefisto, Hanussen aj.), M.Meszárosová (Deník pro mé děti), K.Makk (Počestná noc, Týden v Pešti a Budíně), G.Pálfi (Škyt), B.Tarr (Turínský kůň), A.Nimród (Revizoři) aj.; Jugoslávie: partyzánský film – V.Bulajič (Bitva na Neretvě); černý film – D.Makavejev (Milostný příběh aneb Tragédie pracovnice pošt a telegrafů, W.R.-Mysteéria organismu), pražská škola: G.Paskaljevič, L.Zafranovič, E.Kusturia + jejich filmy; po rozpadu a válce spolupráce mezi filmaři: D.Tanović (Země nikoho, Epizoda ze života sběrače železa); Srdan Golubovic (Past); V.Brešan (Duch maršála Tita, Knězovy děti), O.Omerzu (Rodinný film) aj.; rumunská nová vlna – deziluze z minulosti i současnosti: C.Mungiu (4 měsíce,, 3 týdny a 2 dny, Západ), C.Porumboiu (12:08 na východ od Bukurešti), C.Puiu (Aurora), C.P.Nezter (Pozice dítěte), R.Jude (Aferim!) aj.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. The Cinema of Central Europe. London: Wallflower Press, 2004.
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    recommended literature
  • Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
  • HALTOF, Marek. Polish National Cinema. Oxford: Berghahn Books, 2002.
    not specified
  • ELSAESSER, Thomas. New German Cinema: A History. New Brunswick, Rutgers: University Press, 1989.
  • BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Stav věcí (Profil rumunské kinematografie). Film a doba, Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisk, 1998, roč. 44, č. 3
  • POP, Doru. Romanian new wave cinema : an introduction. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, 2014
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2018/DRTL203