DDVL312 Základy metodologie pedagogického výzkumu

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Veronika Šimková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Pedagogika I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je představení základních modelů vyučování a didaktických kategorií, další část je věnována stručnému vývoji této disciplíny v průběhu 20. století a současně teoriím učení (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). V posední části kurzu jsou prezentovány některé inovativní metody ve vyučování, vybrané problémy školní výchovy a projekce školních vzdělávacích programů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika jako základní pedagogická disciplína, její zaměření, obsah, cíle. Didaktické principy. Didaktické kategorie forma a metoda. Didaktický test. 2. Proudy didaktického myšlení 20. Století 3. Kompetence ve vzdělávání 4. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů 5. Školní forma výchovy. Vybrané vyučovací metody: frontální výuka, brainstorming, diskusní metody, výuka dramatem aj. 6. Vybrané inovativní vyučovací metody: projektová výuka, otevřené vyučování. 7. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. 8. Vybrané problémy školní výchovy: nekázeň 9. Vybrané problémy školní výchovy: šikana 10. Mimoškolní forma výchovy. Volnočasové prostředí, pedagogika volného času
Literature
  • Badegruber, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994. info
  • Cipro, M. Galerie světových pedagogů. Praha 2002. info
  • Hájek, B. - Hofbauer, B. - Hrdličková, V. - Pavlíková, A. - Pávková, J.: Pedagogika volného času. Portál, Praha 1999. info
  • Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno 1997. info
  • Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. 2., rozšířené. vyd. Paido, Brno 1995. info
  • Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Paido, Brno 1996. info
  • Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál , Praha 1997. info
  • Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J. Pedagogický slovník. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Portál, Praha 1998. info
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
  • Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Portál, Praha 1997. info
  • Kajhous, Z., Obst. O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80- 7178-253-X.
  • Maňák, J., Janík T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 127 s. ISBN 9788073151751
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr Písemná zkouška Ústní zkouška
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2017/DDVL312