DIFA:DDML407 Personalistika – bloková výuka - Informace o předmětu
DDML407 Personalistika – bloková výuka
Divadelní fakultaléto 2017
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Lucie Abou (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- ABSOLVOVÁNÍ ZAHRANIČNÍ STÁŽE NEBO STÁŽE V ORGANIZACI V ZIMNÍM SEMESTRU
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- CÍL
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na řízení lidských zdrojů v organizacích s důrazem na specifika kulturních institucí, seznámit je s moderním konceptem personalistiky a jejím postavením ve struktuře řízení organizace. Prohloubit znalosti studentů v jednotlivých oblastech procesu řízení lidských zdrojů a prakticky si je osvojit prostřednictvím zadaných individuálních i skupinových úkolů a cvičení.
Předmět rozšiřuje a syntetizuje znalosti a dovednosti z řízení lidských zdrojů a týmové spolupráce nabyté v bakalářském stupni studia v předmětech z oblasti managementu, projektového managementu, pracovního práva a psychologie, a dále při realizaci praktických produkcí a absolventského projektu. Společně se doplňuje s předmětem Pracovní psychologie vyučovaným v letním semestru I. ročníku magisterského stupně studia.
DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit termíny personalistika, personální řízení a rozvoj lidských zdrojů,
- popsat základní principy moderního konceptu personalistiky,
- vyjmenovat klíčové oblasti personálních činností a popsat jejich účel,
- popsat základní principy personálního plánování v organizaci,
- popsat proces získávání pracovníků a vysvětlit jeho základní pravidla,
- popsat postupy výběru, přijímaní a propouštění pracovníků, vč. formálních náležitostí,
- popsat základní principy řízení pracovního výkonu,
- popsat proces a způsoby hodnocení pracovníků,
- vysvětlit význam systému vzdělávání a rozvoje pracovníků, popsat základní přístupy ke vzdělávání, rozvoji a odměňování pracovníků,
- zhodnotit specifika pracovního prostředí a řízení lidských zdrojů v kulturních institucích.
DOVEDNOSTI
Student umí:
- definovat okruhy a zdroje informací potřebných pro zpracování pedagogem zadaných úkolů z oblasti personalistiky (např. pro analýzu pracovních míst, nábor a výběr pracovníků atp.),
- volit vhodné metody pro zpracování úkolů a cvičení z oblasti personalistiky (např. pro hodnocení a odměňování pracovníků),
- aplikovat znalosti z oblasti managementu, projektového managementu, pracovního práva ad. při zpracování analýzy vnějšího a vnitřního prostředí Producentského záměru z pohledu personálního řízení.
ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem,
- vyhledávat další relevantní materiály a prameny související s probíranými tématy,
- volit a obhájit si vlastní postupy řešení individuálně zadaných úkolů, plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny a v odpovídající kvalitě, v případě skupinových úkolů i s ohledem na potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat a diskutovat své návrhy s ostatními studenty při zpracování skupinových úkolů,
- definovat a přijmout etické principy personální práce. - Osnova
- - Úvod do personalistiky, postavení personalistiky v řízení organizace
- Vnější podmínky řízení lidských zdrojů v prostředí kulturních institucí
- Specifika pracovního prostředí v různých typech kulturních institucí
- Personální plánování
- Získávání a nábor pracovníků
- Výběr a přijímání pracovníků
- Řízení pracovního výkonu
- Hodnocení a odměňování pracovníků
- Propouštění pracovníků
- Vzdělávání, rozvoj a péče o pracovníky
- - Úvod do personalistiky, postavení personalistiky v řízení organizace
- Literatura
- doporučená literatura
- KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů – Základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-168-3. info
- GALLWEY, W. T. Inner Game pro manažery – Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-213-0. info
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
- DIANE, A. 70 tipů pro hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2937-4. info
- LEIGH, G. 7 skrytých důvodů, proč zaměstnanci odcházejí z firem. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2903-9. info
- EVANGELU, J. E. Diagnostické metody v personalistice. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2607-6. info
- KUBEŠ, M. a L. ŠEBESTOVÁ. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2314-3. info
- ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3. info
- MATĚJKA, M. a P. VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1972-6. info
- BRIDGES, W. Typologie organizace. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-137-2. info
- JAROŠOVÁ, E., R. KOMÁRKOVÁ, D. PAUKNEROVÁ a K. PAVLICA. Trénink manažerských a sociálních dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
- KOUBEK, J. Řízení pracovního výkonu. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-116-X. info
- Výukové metody
- FORMY VÝUKY
Dvoudenní kurz formou přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky v rámci kurzu: 16
Počet samostatné práce studenta v rámci kurzu: 32
VÝUKOVÉ METODY
Student reflektuje a prakticky ověřuje poznatky získané přednáškou a ukázkami příkladů z praxe zpracováním individuálních a skupinových cvičení zaměřených na vybraná témata z oblasti personalistiky (výběrové řízení z pozice kandidáta, výběrové řízení z pozice pohovorujícího, systémy odměňování a motivace, plánování lidských zdrojů z hlediska pracovních pozic a ekonomických podmínek atp.). Zpracovaná cvičení jsou následně diskutována jak s pedagogem, tak ostatními studenty.
Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce studentů
- Brainstorming
- Kritické myšlení - Metody hodnocení
- Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba absolvovat celý dvoudenní běh kurzu a zpracovat zadaná individuální a skupinová cvičení.
Procentuelní váha hodnocení:
- vstupní předpoklad: účast na obou dnech kurzu,
- individuální cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- skupinová cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 40 % (slouží k ověření znalostí studenta).
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2017/DDML407