DHAL103 Technika jevištní mluvy I

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Františka Horáková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DHAZ103 Technika jevištní mluvy I )
Zdravý hlasový a mluvní aparát.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
Osnova
  • Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
  • Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
Literatura
    doporučená literatura
  • Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
  • Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
  • Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
  • Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
  • Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
  • Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
  • Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
Výukové metody
V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
Metody hodnocení
Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.