DTDLY17 Pedagogy

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
5/0/52. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Studio of Dance and Movement Theatre and Education – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Studio of Dance and Movement Theatre and Education – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 12. 5. 14:30–18:30 106
Prerequisites (in Czech)
Absolvování kurzů Pedagogika I, II a III
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz uvádí studenty do problematiky pedagogického výzkumu a nabízí základní přehled výzkumných metod a technik, využívaných v pedagogice. Nastiňuje základní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, s cílem praktického využití při tvorbě vlastního výzkumného projektu.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní kategorie pedagogického výzkumu
- určit, definovat a zvolit vhodnou výzkumnou pedagogickou metodu a techniku
- aplikovat vybrané metody pedagogického výzkumu v praxi
- navrhnout a vypracovat výzkumný projekt z oblasti pedagogiky
- analyzovat, interpretovat a prezentovat své odborné výzkumné závěry veřejnosti
Syllabus (in Czech)
  • 1. Věda, vědecký výzkum, fáze empirického výzkumu: výzkumný problém, teoretická příprava na výzkum, zmapování tématu
  • 2. Hypotézy (formulace a obecně testování), falzifikace a verifikace, operacionalizace, měření, validita, reliabilita, proměnné
  • 3. Technický projekt, výběr výzkumného souboru, ekonomické a personální limity výzkumu, kritéria rozhodování pro výběr metod a technik
  • 4. Experiment v pedagogickém výzkumu
  • 5. Metody a techniky dotazování (dotazník, interview)
  • 6. Metody a techniky zkoumání postojů (postojové škály)
  • 7. Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce (pozorování, interakční analýza)
  • 8. Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů (měření školního klimatu, sociometrie, sociálně-kognitivní mapování)
  • 9. Obsahová analýza, analýza dokumentů, sekundární analýza dat
  • 10. Kvalitativní výzkum, případové studie
  • 11. Zobecnění závěrů, interpretace dat, výzkumná zpráva
Literature
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993. 374 stran. ISBN 8071841412
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 8055109044.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. 130 s. : o. ISBN 80-85931-15-X.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha:: 2008. 407 pp. ISBN 978-80-7367-485-4. 2008. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. 407 pp. ISBN 80-7367-040-2. 2005. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
Písemná zkouška Analýza výsledků činnosti studenta
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2020, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2023/DTDLY17