DRAL201 Art directing and dramaturgy IV

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 104
Prerequisites (in Czech)
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Syllabus (in Czech)
  • Rozpis letní semestr 13. 2. pojmová bilance 20. 2. beseda Erbes - Jedinák 27. 2. studijní volno 5. 3. Motivace, psychologie, realismus. Obsazení 1. 12. 3. Obsazení 2. Formulování inscenační koncepce a její vývoj během zkoušení. 19. 3. Závěr inscenace jako shrnutí a završení koncepce. 26. 3. beseda Jiřikovská 2. 4. Ivan Vyskočil a Nedivadlo 9. 4. Jan Schmid a Studio Y 16. 4. Setkání / Encounter 23. 4. beseda Říhová 30. 4. Eva Tálská a Husa na provázku 7. 5. Jiří Havelka 14. 5. Závěrečná hodina - shrnutí
Literature
    required literature
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022.

DRAL201 Art directing and dramaturgy IV

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 104
Prerequisites (in Czech)
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literature
    required literature
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–9:15 104, Tue 9:15–10:00 104
Prerequisites (in Czech)
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literature
    required literature
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D.
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 104
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ201 Art directing and dramaturgy )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986) (Theatre as Sensational Diary. Analysis and Reconstruction of the HaDivadlo performance They were five and a half of them (1982-1986)). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 pp. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr and Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň (Eva Tálská or Death and Horse with Me). In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 pp. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku (The Long Nosed Tales (Analysis and Reconstruction of Performance of Eva Tálská at the Theatre Goose on a String)). In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 pp. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef and Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu (The Join Project of Theatre on the Edge, Theatre on a String, HaTheatre and Ypsilon Studio ROADS (Crossroads, Timetables, Encounters). Documentation and Reconstruction of the Project). In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 pp. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985) (Commedia dell´arte by the Theatre Goose on a String (1974-1985)). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 pp. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. (On The May Tale: Analysis and Reconstruction of Zdeněk Pospíšil´s Performance at the Theatre Goose on a String.). In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 pp. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 104, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ201 Art directing and dramaturgy )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986) (Theatre as Sensational Diary. Analysis and Reconstruction of the HaDivadlo performance They were five and a half of them (1982-1986)). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 pp. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr and Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň (Eva Tálská or Death and Horse with Me). In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 pp. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku (The Long Nosed Tales (Analysis and Reconstruction of Performance of Eva Tálská at the Theatre Goose on a String)). In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 pp. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef and Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu (The Join Project of Theatre on the Edge, Theatre on a String, HaTheatre and Ypsilon Studio ROADS (Crossroads, Timetables, Encounters). Documentation and Reconstruction of the Project). In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 pp. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985) (Commedia dell´arte by the Theatre Goose on a String (1974-1985)). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 pp. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. (On The May Tale: Analysis and Reconstruction of Zdeněk Pospíšil´s Performance at the Theatre Goose on a String.). In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 pp. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy IV

Theatre Faculty
Summer 2023

The course is not taught in Summer 2023

Extent and Intensity
1/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literature
    required literature
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2020

The course is not taught in Summer 2020

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 104
Prerequisites (in Czech)
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Syllabus (in Czech)
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986) (Theatre as Sensational Diary. Analysis and Reconstruction of the HaDivadlo performance They were five and a half of them (1982-1986)). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 pp. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr and Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň (Eva Tálská or Death and Horse with Me). In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 pp. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku (The Long Nosed Tales (Analysis and Reconstruction of Performance of Eva Tálská at the Theatre Goose on a String)). In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 pp. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef and Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu (The Join Project of Theatre on the Edge, Theatre on a String, HaTheatre and Ypsilon Studio ROADS (Crossroads, Timetables, Encounters). Documentation and Reconstruction of the Project). In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 pp. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985) (Commedia dell´arte by the Theatre Goose on a String (1974-1985)). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 pp. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. (On The May Tale: Analysis and Reconstruction of Zdeněk Pospíšil´s Performance at the Theatre Goose on a String.). In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 pp. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2018

The course is not taught in Summer 2018

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ201 Art directing and dramaturgy )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986) (Theatre as Sensational Diary. Analysis and Reconstruction of the HaDivadlo performance They were five and a half of them (1982-1986)). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 pp. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr and Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň (Eva Tálská or Death and Horse with Me). In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 pp. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku (The Long Nosed Tales (Analysis and Reconstruction of Performance of Eva Tálská at the Theatre Goose on a String)). In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 pp. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef and Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu (The Join Project of Theatre on the Edge, Theatre on a String, HaTheatre and Ypsilon Studio ROADS (Crossroads, Timetables, Encounters). Documentation and Reconstruction of the Project). In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 pp. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985) (Commedia dell´arte by the Theatre Goose on a String (1974-1985)). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 pp. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. (On The May Tale: Analysis and Reconstruction of Zdeněk Pospíšil´s Performance at the Theatre Goose on a String.). In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 pp. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL201 Art directing and dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2017

The course is not taught in Summer 2017

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ201 Art directing and dramaturgy )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    recommended literature
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986) (Theatre as Sensational Diary. Analysis and Reconstruction of the HaDivadlo performance They were five and a half of them (1982-1986)). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 pp. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr and Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň (Eva Tálská or Death and Horse with Me). In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 pp. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku (The Long Nosed Tales (Analysis and Reconstruction of Performance of Eva Tálská at the Theatre Goose on a String)). In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 pp. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef and Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu (The Join Project of Theatre on the Edge, Theatre on a String, HaTheatre and Ypsilon Studio ROADS (Crossroads, Timetables, Encounters). Documentation and Reconstruction of the Project). In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 pp. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985) (Commedia dell´arte by the Theatre Goose on a String (1974-1985)). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 pp. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. (On The May Tale: Analysis and Reconstruction of Zdeněk Pospíšil´s Performance at the Theatre Goose on a String.). In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 pp. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)