DIFA:DDVZ213 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
DDVZ213 Vývojová psychologie
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Magdaléna Lípová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 2
- Předpoklady
- Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
- Výstupy z učení
- Deskriptory:
Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).
Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.
Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti. - Osnova
- - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu;
- - teorie periodizace psychického vývoje a jejich autoři;
- - Piagetova periodizace kognitivního vývoje dítěte;
- - Freudova psychoanalytické teorie psychického vývoje;
- - E.H. Erikson a teorie psychosociálních konfliktů ve vývoji;
- - stadia psychického vývoje člověka;
- - charakteristika jednotlivých vývojových období:
- - prenatální období;
- - novorozenecké období;
- - batolecí období;
- - předškolní věk;
- - mladší školní věk;
- Literatura
- Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001. info
- Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004. info
- Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006. info
- Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002. info
- Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. info
- Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002. info
- Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995. info
- Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005. info
- Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002. info
- Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007. info
- Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002. info
- Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999. info
- Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997. info
- Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004. info
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999. info
- Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001. info
- Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003. info
- Výukové metody
- Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDVZ213