DIFA:DDVZ117 Theory of theatre I - Course Information
DDVZ117 Theory of theatre I
Theatre FacultyWinter 2025
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Jitka Vrbková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 10:15–11:45 2
- Prerequisites (in Czech)
- Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Úvod do studia kultury, Dějiny světového divadla
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je naučit studenty přemýšlet o divadle jako o svébytné umělecké disciplíně; seznámit je s rozdíly mezi divadlem a jinými druhy umění; představit jim teoreticky i prakticky komunikační model divadla.
Cílem je též seznámit studenty s brněnskou divadelní scénou a motivovat je k pravidelným návštěvám a reflexím nejrůznějších druhů (nejen divadelního) umění.
Studenti se seznámí se základními slovníky divadelní terminologie. - Learning outcomes (in Czech)
- Student rozumí základním principům divadelní komunikace a napíše krátkou samostatnou úvahu na toto téma v rozsahu minimálně 5NS, která se opírá o reflexi konkrétních divadelních představení či jiných odpozorovaných uměleckých i mimouměleckých jevů.
Student pravidelně navštěvuje brněnská divadla a své reflexe zaznamenává do deníku. - Syllabus (in Czech)
- Co dělá divadlo divadlem? Konstitutivní prvky divadla
- Jaké druhy divadla známe ve vztahu ke komunikačnímu modelu divadla
- Brněnská divadelní scéna
- Slovníky divadelní terminologie
- Divadlo jako komunikace komunikací o komunikaci
- Komunikace prvá aneb divák a herec - záměna rolí, bourání hranic
- Jak vzniká divadelní zpráva? (úvod do problematiky)
- Reflexe divadelní komunikace ve vybraných zhlédnutých představeních
- esej na zadaná témata týkající se komunikačního modelu divadla
- Literature
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- MUKAŘOVSKÝ, Jan 1966, Čas ve filmu, in týž: Studie z estetiky, Praha, Orbis OSOLSOBĚ, Ivo 2002, Divadlo jako komunikace komunikací o komunikaci, in týž: Ostenze, hra, jazyk, Brno, Host. info
- Estetika performativity / Erika Fischer-Lichte ; z německého originálu Ästhetik des Performativen přeložila Markéta Polochová. - Vydání první. - Mníšek pod Brdy : Na konári, 2011. - 334 stran; 20 cm. - (Teorie). - Orig.: Ästhetik des Performativen ISBN 9
- Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
- Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
- Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky: přednáška, seminář, cvičení
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody, heuristické metody, samostatná práce studentů - Assessment methods (in Czech)
- Podmínky udělení zápočtu:
- student si vede deník zhlédnutých inscenací;
- student si vede zápisky z přečtené odborné literatury;
- student je aktivní na hodinách;
- student napíše úvahu v rozsahu minimálně 5NS na vybrané téma, která se opírá o reflexi konkrétních divadelních představení či jiných odpozorovaných uměleckých i mimouměleckých jevů. - Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2025/DDVZ117