DDVZ117 Theory of theatre I

Theatre Faculty
Winter 2025
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jitka Vrbková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 2
Prerequisites (in Czech)
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Úvod do studia kultury, Dějiny světového divadla
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je naučit studenty přemýšlet o divadle jako o svébytné umělecké disciplíně; seznámit je s rozdíly mezi divadlem a jinými druhy umění; představit jim teoreticky i prakticky komunikační model divadla.
Cílem je též seznámit studenty s brněnskou divadelní scénou a motivovat je k pravidelným návštěvám a reflexím nejrůznějších druhů (nejen divadelního) umění.
Studenti se seznámí se základními slovníky divadelní terminologie.
Learning outcomes (in Czech)
Student rozumí základním principům divadelní komunikace a napíše krátkou samostatnou úvahu na toto téma v rozsahu minimálně 5NS, která se opírá o reflexi konkrétních divadelních představení či jiných odpozorovaných uměleckých i mimouměleckých jevů.
Student pravidelně navštěvuje brněnská divadla a své reflexe zaznamenává do deníku.
Syllabus (in Czech)
  • Co dělá divadlo divadlem? Konstitutivní prvky divadla
  • Jaké druhy divadla známe ve vztahu ke komunikačnímu modelu divadla
  • Brněnská divadelní scéna
  • Slovníky divadelní terminologie
  • Divadlo jako komunikace komunikací o komunikaci
  • Komunikace prvá aneb divák a herec - záměna rolí, bourání hranic
  • Jak vzniká divadelní zpráva? (úvod do problematiky)
  • Reflexe divadelní komunikace ve vybraných zhlédnutých představeních
  • esej na zadaná témata týkající se komunikačního modelu divadla
Literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan 1966, Čas ve filmu, in týž: Studie z estetiky, Praha, Orbis OSOLSOBĚ, Ivo 2002, Divadlo jako komunikace komunikací o komunikaci, in týž: Ostenze, hra, jazyk, Brno, Host. info
  • Estetika performativity / Erika Fischer-Lichte ; z německého originálu Ästhetik des Performativen přeložila Markéta Polochová. - Vydání první. - Mníšek pod Brdy : Na konári, 2011. - 334 stran; 20 cm. - (Teorie). - Orig.: Ästhetik des Performativen ISBN 9
  • Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář, cvičení
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody, heuristické metody, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Podmínky udělení zápočtu:
- student si vede deník zhlédnutých inscenací;
- student si vede zápisky z přečtené odborné literatury;
- student je aktivní na hodinách;
- student napíše úvahu v rozsahu minimálně 5NS na vybrané téma, která se opírá o reflexi konkrétních divadelních představení či jiných odpozorovaných uměleckých i mimouměleckých jevů.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2025/DDVZ117