DDVZ108 Theatre Project I - Actor Training

Theatre Faculty
Winter 2025
Extent and Intensity
0/4/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jitka Vrbková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 16:15–19:30 4
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
CÍLEM předmětu je seznámit studenty se základními scénickými a hereckými zákonitostmi. Důraz je kladen nejen na vlastní tvorbu, ale i na pozici tzv. "aktivního diváka" a vzájemnou zpětnou vazbu, která bude posléze výchozím bodem k pedagogické praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Student vytvoří (sám nebo v malé skupině) krátkou autorskou dramatickou situaci bez mluvení, ve které prokáže:
- schopnost postavit se před diváky a navázat s nimi kontakt
- schopnost vnímat svou jevištní přítomnost, přijmout ji a rozvíjet
- schopnost existovat jako herec v dramatické situaci a osvojit si režijně-hereckou fabulaci, která využívá mizanscény, dramatičnosti, scéničnosti, temporytmu, práce s rekvizitou
Student je též schopen dávat poučenou zpětnou vazbu svým spolužákům, v níž zúročí znalost výše uvedeného.
Syllabus (in Czech)
  • - základní pohybová a mluvní rozehřívací cvičení
  • - já a divák: rozvíjení jevištní přítomnosti a cvičení na navázání kontaktu
  • - scéničnost: hledání scénických prvků v běžném životě i na jevišti
  • - dramatická situace, jevištní situace a režijní fabulace
  • - temporytmus: práce s rytmem a tempem v jednoduchých situacích
  • - mizanscéna
  • - práce s rekvizitou
  • - práce na individuálních či skupinových výstupech
  • - reflexe scénických a hereckých principů, metodika výuky scénické a herecké propedeutiky
Literature
  • Barba, E. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. IBSN 80-7008-109-0 (DÚ), ISBN 80-7106-369-X (NLN). info
  • Bogart, A. - Landau, T. Úhly pohledu: The Viewpoints Book. Přeložila Jana Svobodová. Praha: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2. info
  • Císař, J. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6. info
  • Císař, J. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 32-009-86. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-921-7. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie: II. Dramatická postava. Praha: AMU, 2002. ISBN 80-7331-903-9. info
  • Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN 80-7068-150-0. info
  • Ejznštejn, S. M. Umenie mizanscény. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-69-2. info
  • Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • Sherhaufer, P. Čítanka z dějín divadelnej réžie I, II. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • Vinař, J. Elementy herectví. Praha:AMU, 2002. info
  • Vostrý, J. Předpoklady hereckého projevu. Praha: MŠMT ČR, 1991. info
  • Vostrý, J. Režie je umění. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-93-7. info
  • CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. 1. vyd. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: cvičení, divadelní projekt
Metody výuky: metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů, práce s textem, diskuzní metody, průběžná reflexe
Assessment methods (in Czech)
Metody ověřování výsledků: soustavné sledování výkonu studentů, analýza výsledků činnosti studenta – profesní výkon
Předpokládá se 100% docházka.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2025/DDVZ108