DIFA:DDAZ106 Incidental Music - Course Information
DDAZ106 Incidental Music
Theatre FacultyWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Petr Hromádka (lecturer)
MgA. Hana Kovaříková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- each even Wednesday 14:30–17:45 107
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:N)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je seznámit posluchače se základy hudební nauky, naučit je vnimat klasickou i současnou hudbu včetně způsobu, jak je komponována. Ukázat jim cesty a možnosti práce s hudební komponentem divadelního artefaktu. Prostřednictím diskusí a aktivním poslechem vybraných hudebních děl a skladeb se chceme se studenty zamýšlet nad tím, že hudba je živým organizmem a pevnou součástí našich životů.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchači - zvládnou základy hudební nauky - naučí se hlouběji porozumět různým hudebním žánrům - naučí se reflektovat využití hudební složky při konkrétních inscenacích - procvičí se v zapojování hudby do vlastních projektů.
- Syllabus (in Czech)
- ZIMNÍ SEMESTR 1. Úvod do hudební teorie a) Tón a jeho vlastnosti b) Notopis – základní hodnoty a jména not Takt a rytmus a) Jednoduché a složené takty b) Rozdíly mezi rytmem a metrem Základy hudebního názvosloví - tempová, dynamická, atd. 2. Stupnice a tónina – základní rozdíl a) Durové a molové stupnice b) Staré a specifické stupnice c) Kvintový a kvartový kruh Intervaly – základní a odvozené Akordy a) Kvintakordy b) Septakordy Ladění (přirozené a temperované) 3. Hudební nástroje a) Smyčcové b) Drnkací c) Dechové dřevěné d) Dechové žesťové a ostatní Hudební soubory, sbory a orchestry – duo, trio… velký orchestr Základy orchestrace (aranžmá) 4. Základy hudebních forem - hudební motiv, téma, figura, pasáž, věta, perioda, atd. 5. Akustika, zvuk (přirozený a zesílený), psychologie vnímání hudby (emoce, čas, prostor…) + exkurze na vybrané mimobrněnské představení + závěrečný zápočtový seminář (kratší): analýza a reflexe práce s hudbou v aktuálně hraných inscenacích (studenti nejprve popíšou v eseji, na základě jejich prací pak bude vedena debata)
- Literature
- recommended literature
- Dolinský, A.: Hudební nauka I, 6. vydání, Praha, 1963. info
- Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
- HYNŠT, Miloš. Malé skriptum o melodramu. info
- Ivo Osolsobě: Muzikál je když (1967), Marsyas, Apollon a Dionýsos (1996). info
- Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
- Osolsobě, Ivo : Divadlo,které mluví, zpívá a tančí. Praha, 1974. info
- Otakar Zich: Estetika dramatického umění. info
- Pícha, F. : Všeobecná hudební nauka. Praha, SHV 1961. info
- WAGNER, Richard: Opera a drama. info
- Teaching methods (in Czech)
- Semináře. Poslechová cvičení. Exkurze na vybraná představení.
- Assessment methods (in Czech)
- Soustavné sledování výkonu studentů. Písemně zpracovaná reflexe práce s hudbou ve vybrané inscenaci.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DDAZ106