DIFA:DDAL410 Verš v dramatu - Informace o předmětu
DDAL410 Verš v dramatu
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr.art. Jozef Gombár (přednášející)
Mgr. Eva Jelínková (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Petr Oslzlý
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování bakalářského stupně.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:N)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:N)
- Cíle předmětu
- Předmět Verš dramatu je určen studentům činoherní režie a dramaturgie. Jde o seminář, jehož obsahem není především teorie verše, nýbrž praktické seznamování se s procesem probíhajícím při herecké interpretaci dramatického verše. Cílem výuky je, aby studenti dramaturgie a především režie (ti, pro něž „materiálem tvorby je hercův výkon“) učinili vlastní tzv. „vnitřně hmatovou zkušenost“ s interpretací veršovaného dramatického textu a získali tak hlubší porozumění pro verš dramatu i proces herecké tvorby.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu chápe principy práce s hercem při studiu textu - verše v dramatu. Je schopen předehrávat v hrubých rysech svou představu založenou na porozumění prozodické i sémantické stavby verše.
- Osnova
- 1.Nezbytné praktické minimum z teorie literatury: rozdíl mezi prózou a poezií.2. Sémantická a prozodická rovina textu. 3. Verš obecně: rytmus, rým, strofa, básnické figury, tropy. Prozodické systémy.4. Sylabotónická prozodie: stopa (trochej, jamb, daktyl), metrum, diereze, cezura, spád verše, dvojdílnost verše, přesah.5. Poměr významové intonace ke stránce prozodické. Důležitost členění a nejčastější chyby. 6.Verš dramatu. Čtyři typy: blankvers, verš španělského dramatu, alexandrin, volný verš. 7.Praktická cvičení s vybranými texty: Shakespeare – Macbeth, Zkrocení zlé ženy Calderón – Život je sen Corneille – Cid Rostand – Cyrano z Bergeracu Claudel – Zvěstování Marii, Saténový střevíček Bernhardt – Minetti 8.Role empatie a představivosti v hereckém projevu při interpretaci verše. Nutnost detailního rozčlenění textu a uvědomění si jeho obsahové i formální stránky. 9.Psychofyzické osvojení všech předpokladů jeho nového vzniku.
- Literatura
- povinná literatura
- Hrabák, J." Úvod do reorie verše. Praha 1986.
- doporučená literatura
- Lukavský R. : Sláva slova. Praha 2012.
- Lukavský, R. : Živé slovo. Praha 2004
- Mikeš, V.: O duchu alexandrinu. Program k inscenaci Cyrano z Bergeracu. Národní divadlo Praha 2002.
- Černý V. Tvorba a osobnost, Odeon, Praha 1992. info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Průběžné sledování výkonu studenta během výuky v semestru. Závěrečný rozhovor sloužící k posouzení získaných kompetencí.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DDAL410