DAALX10 Chapters on History of Directing

Theatre Faculty
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek Dramaturgie a režie I - obou jejich semestrů a DAAZX10 Vybrané kapitoly z dějin režie. Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem druhého cyklu přednášek je dovyložit teoreticky i prakticky metodu práce režiséra na divadelní inscenaci se všemi jejími aspekty. Přednášky mapují různé možnosti analýzy textu podle Stanislavského metody a cílí k vizualizaci konkrétního textu na základě této analýzy. Dále se soustřeďují na možnosti přípravy režiséra před zamýšlenou praxí směrem k režijnímu konceptu, režijnímu klíči. Předpokládají orientaci a zvládnutí v osnově uvedených témat. Náplň předmětu se pohybuje podle studijní úrovně přihlášených studentů.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat text pro potřeby divadelní praxe Stanislavského metodou
- identifikovat téma v textu
- rozdělit text na části a pojmenovat je
- vizualizovat situace v textu do divadelních obrazů
- navrhnout styčné prvky osobité režijní knihy
- pojmenovat koncept zamýšlené fiktivní inscenace
- naplánovat metodu, jakou bude tvořit konkrétní inscenaci
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce ve své praxi
- navrhnout metodu zkoušení
- identifikovat problémová místa a předcházet jim
- explikovat o chystané práci
- používat probíranou terminologii teorie režie
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. Analýza textu Stanislavského metodou - hledání tématu, první čtení, volba titulu, příprava režiséra
  • 2. Analýza textu Stanislavského metodou - Dané okolnosti
  • 3. Seminární skupina - Dané okolnosti - explikace výsledků studia na konkrétním textu 1. část
  • 4. Seminární skupina - Dané okolnosti - explikace výsledků studia na konkrétním textu 2. část
  • 5. Analýza textu Stanislavského metodou - Zápletka /fyzické a psychické jednání/
  • 6. Seminární skupina - FJ a PJ - explikace výsledků studia na konkrétním textu
  • 7. Analýza textu dle Mejercholda - Zápletka její rozvoj a struktura, dělení textu na menší části
  • 8. Seminární skupina - Struktura zápletky - explikace výsledků studia na konkrétním textu
  • 9. Analýza textu Stanislavského metodou - Charaktery a Idea
  • 10. Seminární skupina - Vybrané charaktery - explikace výsledků studia na konkrétním textu
  • 11. Seminární skupina - Idea - explikace výsledků studia na konkrétním textu
  • 11. Analýza textu - Dialog
  • 12. Seminární skupina - Dialog - explikace výsledků studia na konkrétním textu
  • 13. Seminární skupina - Rozdělení textu do situací a pojmenování - explikace výsledků studia na konkrétním textu
  • 14. Seminární skupina - Koncept a vizualizace - explikace výsledků studia na konkrétním textu
Teaching methods (in Czech)
Výukové metody
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: v přednáškách se přednesené části střídají s diskusí a zodpovídáním otázek, po přednášce následuje explikační cvičení studentů s krátkou okamžitou evaluací kolegů a pedagoga, témata jsou vymezena osnovou, využívá se práce s textem /konkrétní zvolená klasická divadelní hra/, student si vede poznámky, samostatně pracuje s literaturou, připravuje svoje explikační vystoupení podle sebe, výuka je skupinová, studenti jsou vedeni k samostatné práci, k vytvoření si vlastních postupů a metod, k evaluaci své práce, cílí se na základní myšlenkové operace režie - výběr, třídění, selekce.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: sledování práce studenta v hodinách na základě společných rozhovorů a ověřování pochopení probíraného krátkými praktickými explikacemi v další hodině, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby ze strany pedagoga i kolegů, důraz na sebehodnocení práce během cvičení a sebehodnocení na závěr semestru v podobě odevzdané reflexe.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, práce odvedená v hodině /explikace studenta/, evaluace přednášeného v závěrečné reflexi.
Forma hodnocení: společný pohovor na základě všech témat, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 80% práce v hodině + 10% docházka + 10% závěrečná reflexe.
Ukončení předmětu: zápočet
Language of instruction
Czech
Teacher's information
Odevzdávání prací: studenti odevzdávají práci prostřednictvím emailu pegagoga v elektronické podobě týden před stanoveným termínem zápočtu /reflexe probíraného/

Typ výuky: předmět se vyučuje semestrálně, počet semestrů 2, otevírá se každoročně pokud si jej zapíšou studenti

The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DAALX10