DIFA:DAALX10 Chapters on History of Directi - Course Information
DAALX10 Chapters on History of Directing
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Claudia Francisci (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Silva Macková
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 10:15–11:45 406, Mon 12. 2. to Tue 14. 5. Wed 10:15–11:45 407
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem je zvládnutí přednášek Dramaturgie a režie I - obou jejich semestrů a DAAZX10 Vybrané kapitoly z dějin režie. Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, N-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem druhého cyklu přednášek je dovyložit teoreticky i prakticky metodu práce režiséra na divadelní inscenaci se všemi jejími aspekty. Přednášky mapují různé možnosti analýzy textu podle Stanislavského metody a cílí k vizualizaci konkrétního textu na základě této analýzy. Dále se soustřeďují na možnosti přípravy režiséra před zamýšlenou praxí směrem k režijnímu konceptu, režijnímu klíči. Předpokládají orientaci a zvládnutí v osnově uvedených témat. Náplň předmětu se pohybuje podle studijní úrovně přihlášených studentů.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat text pro potřeby divadelní praxe Stanislavského metodou
- identifikovat téma v textu
- rozdělit text na části a pojmenovat je
- vizualizovat situace v textu do divadelních obrazů
- navrhnout styčné prvky osobité režijní knihy
- pojmenovat koncept zamýšlené fiktivní inscenace
- naplánovat metodu, jakou bude tvořit konkrétní inscenaci
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce ve své praxi
- navrhnout metodu zkoušení
- identifikovat problémová místa a předcházet jim
- explikovat o chystané práci
- používat probíranou terminologii teorie režie - Syllabus (in Czech)
- Osnova:
- 1. Analýza textu Stanislavského metodou - hledání tématu, první čtení, volba titulu, příprava režiséra
- 2. Analýza textu Stanislavského metodou - Dané okolnosti
- 3. Seminární skupina - Dané okolnosti - explikace výsledků studia na konkrétním textu 1. část
- 4. Seminární skupina - Dané okolnosti - explikace výsledků studia na konkrétním textu 2. část
- 5. Analýza textu Stanislavského metodou - Zápletka /fyzické a psychické jednání/
- 6. Seminární skupina - FJ a PJ - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- 7. Analýza textu dle Mejercholda - Zápletka její rozvoj a struktura, dělení textu na menší části
- 8. Seminární skupina - Struktura zápletky - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- 9. Analýza textu Stanislavského metodou - Charaktery a Idea
- 10. Seminární skupina - Vybrané charaktery - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- 11. Seminární skupina - Idea - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- 11. Analýza textu - Dialog
- 12. Seminární skupina - Dialog - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- 13. Seminární skupina - Rozdělení textu do situací a pojmenování - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- 14. Seminární skupina - Koncept a vizualizace - explikace výsledků studia na konkrétním textu
- Teaching methods (in Czech)
- Výukové metody
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: v přednáškách se přednesené části střídají s diskusí a zodpovídáním otázek, po přednášce následuje explikační cvičení studentů s krátkou okamžitou evaluací kolegů a pedagoga, témata jsou vymezena osnovou, využívá se práce s textem /konkrétní zvolená klasická divadelní hra/, student si vede poznámky, samostatně pracuje s literaturou, připravuje svoje explikační vystoupení podle sebe, výuka je skupinová, studenti jsou vedeni k samostatné práci, k vytvoření si vlastních postupů a metod, k evaluaci své práce, cílí se na základní myšlenkové operace režie - výběr, třídění, selekce.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 hod. - Assessment methods (in Czech)
- Metody hodnocení: sledování práce studenta v hodinách na základě společných rozhovorů a ověřování pochopení probíraného krátkými praktickými explikacemi v další hodině, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby ze strany pedagoga i kolegů, důraz na sebehodnocení práce během cvičení a sebehodnocení na závěr semestru v podobě odevzdané reflexe.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, práce odvedená v hodině /explikace studenta/, evaluace přednášeného v závěrečné reflexi.
Forma hodnocení: společný pohovor na základě všech témat, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 80% práce v hodině + 10% docházka + 10% závěrečná reflexe.
Ukončení předmětu: zápočet - Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- Odevzdávání prací: studenti odevzdávají práci prostřednictvím emailu pegagoga v elektronické podobě týden před stanoveným termínem zápočtu /reflexe probíraného/
Typ výuky: předmět se vyučuje semestrálně, počet semestrů 2, otevírá se každoročně pokud si jej zapíšou studenti
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DAALX10