B 2024

Ediční podoby smyčcových kvartetů Leoše Janáčka

ČERNÝ, Leoš

Základní údaje

Originální název

Ediční podoby smyčcových kvartetů Leoše Janáčka

Název česky

Ediční podoby smyčcových kvartetů Leoše Janáčka

Název anglicky

Editions of Leoš Janáček's string quartets

Autoři

ČERNÝ, Leoš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 123 s. 2024

Nakladatel

Janáčkova akademie múzických umění

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Hudební fakulta

ISBN

978-80-7460-227-6

Klíčová slova česky

Leoš Janáček; smyčcové kvartety; ediční zpracování

Klíčová slova anglicky

Leoš Janáček; string quartets; editorial processing
Změněno: 11. 3. 2025 15:49, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace pojednává o kvartetním díle Leoše Janáčka, především pak o notových edicích, které jsou následně z hlediska svého obsahu vzájemně konfrontovány. Jejím cílem je vnést do současných edic obou Janáčkových kvartetů systém, vytvořit souhrnnou evidenci změn notového textu včetně všech dynamických, tempových i agogických návodů k interpretaci. Jejich přehled ozřejmí průběžný vliv dobových interpretačních zvyklostí i osobní tendence editorů při změnách. Podrobné zmapování rozmanitosti edic přináší i pohled do procesu hudebního myšlení a hledání účinnosti interpretačních záměrů Leoše Janáčka, a to se záměrem usnadnit nalezení osobitého řešení některých vlastních interpretačních přístupů a nových variant interpretace.

Anglicky

The publication deals with the quartet work of Leoš Janáček, especially with the sheet music editions, which are subsequently confronted with each other in terms of their content. Its aim is to introduce a system into the current editions of both Janáček quartets, to create a comprehensive record of changes in the sheet music text, including all dynamic, tempo and agogic instructions for interpretation. Their overview will clarify the ongoing influence of contemporary interpretation practices and the personal tendencies of the editors in making changes. A detailed mapping of the diversity of the editions also provides insight into the process of musical thinking and the search for the effectiveness of Leoš Janáček's interpretative intentions, with the aim of facilitating the finding of a distinctive solution to some of his own interpretative approaches and new interpretation variants.