Detailed Information on Publication Record
2024
Pozdní tvůrčí období Václava Kaprála
GALDOVÁ, VendulaBasic information
Original name
Pozdní tvůrčí období Václava Kaprála
Name (in English)
The Late Creative Period of Václav Kaprál
Authors
GALDOVÁ, Vendula (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Opus musicum, Brno, 2024, 0862-8505
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
Václav Kaprál; klavír; skladatel; interpretace; Brno
Keywords in English
Václav Kaprál; piano; composer; interpretation; Brno
Tags
Reviewed
Changed: 6/3/2025 10:27, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
V této studii jsme se pokusili analyzovat kompoziční odkaz a přiblížit nelehký osud nepříliš známého brněnského skladatele Václava Kaprála. Práce stručně zkoumá životní okolnosti, které mohly ovlivnit vznik jeho pozdějších skladeb. Kaprálovy kompozice z let 1939–1946 ukazují uměleckou vyzrálost a slouží k prezentaci Kaprálova osobitého skladatelského stylu a jeho možných inspiračních zdrojů. Na příkladu jeho poslední skladby – Balady pro violoncello a klavír – je podrobně analyzována skladatelova stylová neukotvenost. Vzhledem k tomu, že autorka studie Kaprálova díla také koncertně provádí, jsou v práci uvedeny i některé její vlastní interpretační postřehy.
In English
I have attempted, within this study, to analyse the compositional legacy and difficult fate of the not all that well-known Brno composer Václav Kaprál. The work will briefly examine the life circumstances which could have impacted the emergence of his later musical compositions. The musical pieces from the years 1939-1946, within the framework of his compositional legacy, demonstrate a certain maturity and were made use of in order to present Kaprál’s distinct compositional style and his possible inspirational sources. Using the example of the final composition by Václav Kaprál – Ballads for Violincello and Piano, the composer‘s stylistic unanchordness is analysed in detail. In light of the fact that the author also performs Kaprál’s work in concert, several of her own interpretative observations will also be presented as part of the study.