2024
Pozdní tvůrčí období Václava Kaprála
GALDOVÁ, VendulaZákladní údaje
Originální název
Pozdní tvůrčí období Václava Kaprála
Název anglicky
The Late Creative Period of Václav Kaprál
Autoři
GALDOVÁ, Vendula (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Opus musicum, Brno, 2024, 0862-8505
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Hudební fakulta
Klíčová slova česky
Václav Kaprál; klavír; skladatel; interpretace; Brno
Klíčová slova anglicky
Václav Kaprál; piano; composer; interpretation; Brno
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2025 10:27, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
V této studii jsme se pokusili analyzovat kompoziční odkaz a přiblížit nelehký osud nepříliš známého brněnského skladatele Václava Kaprála. Práce stručně zkoumá životní okolnosti, které mohly ovlivnit vznik jeho pozdějších skladeb. Kaprálovy kompozice z let 1939–1946 ukazují uměleckou vyzrálost a slouží k prezentaci Kaprálova osobitého skladatelského stylu a jeho možných inspiračních zdrojů. Na příkladu jeho poslední skladby – Balady pro violoncello a klavír – je podrobně analyzována skladatelova stylová neukotvenost. Vzhledem k tomu, že autorka studie Kaprálova díla také koncertně provádí, jsou v práci uvedeny i některé její vlastní interpretační postřehy.
Anglicky
I have attempted, within this study, to analyse the compositional legacy and difficult fate of the not all that well-known Brno composer Václav Kaprál. The work will briefly examine the life circumstances which could have impacted the emergence of his later musical compositions. The musical pieces from the years 1939-1946, within the framework of his compositional legacy, demonstrate a certain maturity and were made use of in order to present Kaprál’s distinct compositional style and his possible inspirational sources. Using the example of the final composition by Václav Kaprál – Ballads for Violincello and Piano, the composer‘s stylistic unanchordness is analysed in detail. In light of the fact that the author also performs Kaprál’s work in concert, several of her own interpretative observations will also be presented as part of the study.