J 2024

Pozdní tvůrčí období Václava Kaprála

GALDOVÁ, Vendula

Základní údaje

Originální název

Pozdní tvůrčí období Václava Kaprála

Název anglicky

The Late Creative Period of Václav Kaprál

Autoři

GALDOVÁ, Vendula (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opus musicum, Brno, 2024, 0862-8505

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova česky

Václav Kaprál; klavír; skladatel; interpretace; Brno

Klíčová slova anglicky

Václav Kaprál; piano; composer; interpretation; Brno

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2025 10:27, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

V této studii jsme se pokusili analyzovat kompoziční odkaz a přiblížit nelehký osud nepříliš známého brněnského skladatele Václava Kaprála. Práce stručně zkoumá životní okolnosti, které mohly ovlivnit vznik jeho pozdějších skladeb. Kaprálovy kompozice z let 1939–1946 ukazují uměleckou vyzrálost a slouží k prezentaci Kaprálova osobitého skladatelského stylu a jeho možných inspiračních zdrojů. Na příkladu jeho poslední skladby – Balady pro violoncello a klavír – je podrobně analyzována skladatelova stylová neukotvenost. Vzhledem k tomu, že autorka studie Kaprálova díla také koncertně provádí, jsou v práci uvedeny i některé její vlastní interpretační postřehy.

Anglicky

I have attempted, within this study, to analyse the compositional legacy and difficult fate of the not all that well-known Brno composer Václav Kaprál. The work will briefly examine the life circumstances which could have impacted the emergence of his later musical compositions. The musical pieces from the years 1939-1946, within the framework of his compositional legacy, demonstrate a certain maturity and were made use of in order to present Kaprál’s distinct compositional style and his possible inspirational sources. Using the example of the final composition by Václav Kaprál – Ballads for Violincello and Piano, the composer‘s stylistic unanchordness is analysed in detail. In light of the fact that the author also performs Kaprál’s work in concert, several of her own interpretative observations will also be presented as part of the study.