2024
Dvě strategie vzdělávání divadelní dramaturgie
PETÁK, ŠimonBasic information
Original name
Dvě strategie vzdělávání divadelní dramaturgie
Name in Czech
Dvě strategie vzdělávání divadelní dramaturgie
Name (in English)
Two Strategies in Theatre Dramaturgy Education
Authors
PETÁK, Šimon (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Slovenské divadlo, 2024, 0037-699X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
Theatre Faculty
Keywords (in Czech)
Terénní výzkum; pedagogický výzkum; dramaturgie; strategie; vzdělání
Keywords in English
Field research; pedagogical research; dramaturgy; strategy; education
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 13/3/2025 20:32, Mgr. Jana Kořínková, Ph.D.
V originále
Studie popisuje a srovnává vybrané aspekty čtyř bakalářských a magisterských studijních programů dramaturgie na čtyřech různých vysokých školách v Evropě – Katedře alternativního a loutkového divadla na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze, Univerzitě Johanna Wolfgang Goetheho ve Frankfurtu, Divadelní akademii Univerzity umění v Helsinkách a Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Na základě odlišně pojatých vztahů mezi divadelně-vzdělávací institucí a profesionálními divadelními institucemi identifikuje dvě možné strategie dramaturgického vzdělávání. Na příkladech z kurikula příspěvek konkrétněji dokládá vliv těchto strategií na podobu studia.
In English
This study describes and compares selected aspects of four bachelor and master dramaturgy study programs at four different universities in Europe - the Department of Alternative and Puppet Theater of Theatre Faculty of The Academy of Performing Arts Prague, Goethe University Frankfurt, Theatre Academy of The University of Arts Helsinki and the Theater Faculty of Janáček Academy of Music and Performing Arts Brno. On the basis of differently conceived relations between theatre-educational institutions and professional theatre institutions, two possible strategies of dramaturgical education are identified. Using examples from curriculum, the contribution demonstrates the influence of these strategies on the form of studies.