J 2024

Dvě strategie vzdělávání divadelní dramaturgie

PETÁK, Šimon

Basic information

Original name

Dvě strategie vzdělávání divadelní dramaturgie

Name in Czech

Dvě strategie vzdělávání divadelní dramaturgie

Name (in English)

Two Strategies in Theatre Dramaturgy Education

Authors

PETÁK, Šimon (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Slovenské divadlo, 2024, 0037-699X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords (in Czech)

Terénní výzkum; pedagogický výzkum; dramaturgie; strategie; vzdělání

Keywords in English

Field research; pedagogical research; dramaturgy; strategy; education

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 13/3/2025 20:32, Mgr. Jana Kořínková, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie popisuje a srovnává vybrané aspekty čtyř bakalářských a magisterských studijních programů dramaturgie na čtyřech různých vysokých školách v Evropě – Katedře alternativního a loutkového divadla na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze, Univerzitě Johanna Wolfgang Goetheho ve Frankfurtu, Divadelní akademii Univerzity umění v Helsinkách a Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Na základě odlišně pojatých vztahů mezi divadelně-vzdělávací institucí a profesionálními divadelními institucemi identifikuje dvě možné strategie dramaturgického vzdělávání. Na příkladech z kurikula příspěvek konkrétněji dokládá vliv těchto strategií na podobu studia.

In English

This study describes and compares selected aspects of four bachelor and master dramaturgy study programs at four different universities in Europe - the Department of Alternative and Puppet Theater of Theatre Faculty of The Academy of Performing Arts Prague, Goethe University Frankfurt, Theatre Academy of The University of Arts Helsinki and the Theater Faculty of Janáček Academy of Music and Performing Arts Brno. On the basis of differently conceived relations between theatre-educational institutions and professional theatre institutions, two possible strategies of dramaturgical education are identified. Using examples from curriculum, the contribution demonstrates the influence of these strategies on the form of studies.

Files attached