k 2024

Field Recording as a Structural Element and Sonic Catharsis in Music Composition

ROJAS RUIZ, Edgar Omar

Základní údaje

Originální název

Field Recording as a Structural Element and Sonic Catharsis in Music Composition

Název česky

Terénní nahrávání jako strukturální prvek a zvuková katarze v hudební kompozici

Vydání

XII. Medzinárodné sympózium Jána Albrechta: Filozofické koncepcie v hudbe a umení, 2024

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova česky

Terénní nahrávání, hudební kompozice, elektroakustická hudba

Klíčová slova anglicky

Field recording, music composition, electroacoustic music
Změněno: 20. 1. 2025 09:17, MgA. Edgar Omar Rojas Ruiz, Ph.D.

Anotace

V originále

In 2003, as a student, I first heard the piece "Lagarto" for chamber ensemble and electronics by Mexican composer Ro-drigo Sigal. It was not only one of the first works I encountered that employed new technologies, but it also carried a significant emotional weight. The piece addresses one of the most important armed conflicts in modern Mexican histo-ry and incorporates field recordings from the conflict zone, as well as news broadcasts from that time. These elements create a work with a profound emotional impact on the listener. However, it wasn't until 2008 that I began to incorporate field recordings into my own compositions. Initially, these recordings served merely as decorative elements, but over time, they began to play a crucial role in the structural design of my works. During the various lockdowns of the COVID-19 pandemic, the frustration of not being able to visit my home country for an extended period pushed me to create works based on field recordings made with mobile phones by people close to me in Mexico City. As time passed, these recordings evolved into mixes from different cities around the world that I visited, becoming increasingly significant and sophisticated in their structural role within my composi-tions. However, this year, 2024, has been filled with personal losses, leading me to once again explore the profound emotional weight similar to what I experienced when I first listened to 'Lagarto.' The combination of this emotional depth with the structural use of field recordings in a specific work will be the focus of this presentation.

Česky

V roce 2003 jsem jako student poprvé slyšel skladbu „Lagarto“ pro komorní soubor a elektroniku od mexického skladatele Rodriga Sigala. Bylo to nejen jedno z prvních děl, se kterými jsem se setkal a které využívalo nové technologie, ale mělo to i značnou emocionální váhu. Dílo se zabývá jedním z nejdůležitějších ozbrojených konfliktů v moderních mexických dějinách a zahrnuje terénní záznamy z konfliktní zóny a také zpravodajství z té doby. Tyto prvky vytvářejí dílo s hlubokým emocionálním dopadem na posluchače. Nicméně až v roce 2008 jsem začal terénní nahrávky začleňovat do svých vlastních skladeb. Zpočátku tyto nahrávky sloužily pouze jako dekorativní prvky, ale postupem času začaly hrát zásadní roli ve strukturálním řešení mých děl. Během různých blokád pandemie COVID-19 mě frustrace z toho, že jsem nemohl na delší dobu navštívit svou domovskou zemi, přiměla vytvářet díla založená na terénních nahrávkách pořízených mobilními telefony lidmi, kteří jsou mi blízcí v Mexico City. Jak čas plynul, tyto nahrávky se vyvinuly do mixů z různých měst po celém světě, která jsem navštívil, a staly se stále významnějšími a sofistikovanějšími ve své strukturální roli v mých skladbách. Nicméně tento rok 2024 byl plný osobních ztrát, což mě vedlo k tomu, abych znovu prozkoumal hlubokou emocionální váhu podobnou té, kterou jsem zažil, když jsem poprvé poslouchal 'Lagarto'. Kombinace této emocionální hloubky se strukturálním využitím terénních nahrávek v konkrétním díle bude těžištěm této prezentace.