d 2024

Ballet Excelsior at Prague National Theatre

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Ballet Excelsior at Prague National Theatre

Název anglicky

Ballet Excelsior at Prague National Theatre

Autoři

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 2024

Nakladatel

Knihovna Jiřího Mahena Brno

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova anglicky

Ballet Excelsior; Romualdo Marenco; Luigi Manzotti; National Theatre Prague
Změněno: 5. 1. 2025 15:27, Mgr. Jitka Ciampi Matulová

Anotace

V originále

V roce 1881 měl světovou premiéru v milánské La Scale balet Excelsior choreografa Luigi Manzottiho a hudebního skladatele Romualda Marenca. Mimořádně úspěšné dílo záhy nastudovala řada divadel několika kontinentů, od Buenos Aires, přes New York, Paříž, Vídeň až po Petrohrad. V roce 1885 měl premiéru i v pražském Národním divadle, kde dosáhl mimořádných 170 repríz a sklidil nadšený obdiv i jízlivou kritiku. Inscenaci Národního divadla bude přednáška nahlížet z několika úhlů pohledu: jako odraz střetu ideálů národního obrození s praxí každodenního divadelního provozu, jako produkt masové kultury reflektující zájmy dobového publika, i jako jeden z mnoha dobových projevů nacionalismu a panslavismu zrcadlících geopolitickou situaci Evropy.

Anglicky

In 1881, the ballet Excelsior by choreographer Luigi Manzotti and composer Romualdo Marenco had its world premiere at La Scala in Milan. This extremely successful work was soon staged in many theatres on several continents, from Buenos Aires to New York, Paris, Vienna and St. Petersburg. In 1885, it premiered at the National Theatre in Prague, where it achieved an extraordinary 170 performances and received both enthusiastic admiration and scathing criticism. The lecture will look at the National Theatre production from several angles: as a reflection of the clash between the ideals of the national revival and the practice of everyday theatre operations, as a product of mass culture reflecting the interests of the contemporary audience, and as one of the many contemporary manifestations of nationalism and Pan-Slavism mirroring the geopolitical situation of Europe.