2024
Ballet Excelsior at Prague National Theatre
CIAMPI MATULOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Ballet Excelsior at Prague National Theatre
Název anglicky
Ballet Excelsior at Prague National Theatre
Autoři
CIAMPI MATULOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, 2024
Nakladatel
Knihovna Jiřího Mahena Brno
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova anglicky
Ballet Excelsior; Romualdo Marenco; Luigi Manzotti; National Theatre Prague
Změněno: 5. 1. 2025 15:27, Mgr. Jitka Ciampi Matulová
V originále
V roce 1881 měl světovou premiéru v milánské La Scale balet Excelsior choreografa Luigi Manzottiho a hudebního skladatele Romualda Marenca. Mimořádně úspěšné dílo záhy nastudovala řada divadel několika kontinentů, od Buenos Aires, přes New York, Paříž, Vídeň až po Petrohrad. V roce 1885 měl premiéru i v pražském Národním divadle, kde dosáhl mimořádných 170 repríz a sklidil nadšený obdiv i jízlivou kritiku. Inscenaci Národního divadla bude přednáška nahlížet z několika úhlů pohledu: jako odraz střetu ideálů národního obrození s praxí každodenního divadelního provozu, jako produkt masové kultury reflektující zájmy dobového publika, i jako jeden z mnoha dobových projevů nacionalismu a panslavismu zrcadlících geopolitickou situaci Evropy.
Anglicky
In 1881, the ballet Excelsior by choreographer Luigi Manzotti and composer Romualdo Marenco had its world premiere at La Scala in Milan. This extremely successful work was soon staged in many theatres on several continents, from Buenos Aires to New York, Paris, Vienna and St. Petersburg. In 1885, it premiered at the National Theatre in Prague, where it achieved an extraordinary 170 performances and received both enthusiastic admiration and scathing criticism. The lecture will look at the National Theatre production from several angles: as a reflection of the clash between the ideals of the national revival and the practice of everyday theatre operations, as a product of mass culture reflecting the interests of the contemporary audience, and as one of the many contemporary manifestations of nationalism and Pan-Slavism mirroring the geopolitical situation of Europe.