JOCHMANOVÁ, Andrea. HERECTVÍ V RODU * OD ROMANTICKÉHO HERECTVÍ 19. STOLETÍ K HERECKÝM PRINCIPŮM SOUČASNOSTI. Acta Musei Moraviae - scientiae sociales. Brno: Moravské zemské muzeum, 2023, CVIII, č. 1, s. 67–82. ISSN 0323-0570.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název HERECTVÍ V RODU * OD ROMANTICKÉHO HERECTVÍ 19. STOLETÍ K HERECKÝM PRINCIPŮM SOUČASNOSTI
Název česky HERECTVÍ V RODU * OD ROMANTICKÉHO HERECTVÍ 19. STOLETÍ K HERECKÝM PRINCIPŮM SOUČASNOSTI
Název anglicky THE ACTING IN THE GENUS · FROM THE ROMANTICAL ACTING STYLE OF 19th CENTURY TO THE ACTING OF THE PRESENT TIME
Autoři JOCHMANOVÁ, Andrea.
Vydání Acta Musei Moraviae - scientiae sociales, Brno, Moravské zemské muzeum, 2023, 0323-0570.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Divadelní fakulta
Klíčová slova česky herectví, performativita, pantomima, Národní divadlo Brno, divadelní školství, kočovné divadlo, cestující divadelní společnosti, romantické divadlo
Klíčová slova anglicky acting, the theatre trouppes, romantic theatre, performativity, pantomime, National theatre Brno, theatre scholarship
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D., učo 5728. Změněno: 21. 6. 2023 11:23.
Anotace
Vznik a vývoj profesionální české divadelní kultury, která se rodila ve složité době osvícenské a narážela na četné překážky i ve století romantismu je pevně svázán s existencí stabilních divadelních provozů (fungujících až do definitivního ukotvení stálého českého divadla v budově Prozatímního, posléze Národního divadla v Praze, tedy od roku 1862) i cestujících, tzv. kočovných, společností a skupin, migrujících v mnoha jazykových vrstvách a s různorodým repertoárem tehdejší Evropou. Existence těchto skupin, jež ještě v preromantické fázi komunikují s divákem zejména německy, v rodícím se romantismu pozvolna přibírají několik představení v češtině, vede postupně – tedy od třicátých let devatenáctého století k podnětům, které s polovinou století umožní vznik mnoha dalších českých skupin tohoto typu. Vzrůstající počet českých představení pak mnohde posilovala aktivita ochotnictva, podílejícím se svou aktivitou rovněž na obnově českého jazyka. Od listopadu roku 1867, kdy vešel v platnost nový zákon o právu spolčovacím, s nímž souvisí vznik spolkové aktivity, jejíž doménou se rovněž stávala divadelní tvorba, se statistiky českých představení ještě více navyšovaly. Hereckých rodů, jejichž počátky byly spojeny s existencí kočujících společností v devatenáctém století, a jejichž potomci se i ve století dvacátém i jednadvacátém stále udržují v těsném kontaktu s uměním, tedy nejen divadelním, zůstává v pevném svazku s divadelní, později filmovou, televizní a rozhlasovou tvorbou hned několik. Příkladem takového rodu je i linie založená Marii Peškovou, rozenou Tammovou (1846–1927) a Josefem Peškem (1840–1906), jejichž tři dcery se staly rovněž herečkami a zejména děti nejstarší z nich, Emy Pechové, udržovaly rodinný svazek s divadlem až do osmdesátých let minulého století.
Anotace anglicky
The study deals with the family history of one of the most famous czech actors, Pešek, whose history started in the 19th century in the context and the approach of theatre troupes of that time (esp. the Zöllners). From the 1860s to the 21st century the family was also connected with theatre and/or acting scholarship, as well as working on new methodes of acting while being in touch with famous czech modernistic, avant-gardistic or, at the present time, american directors. The crucial part of the family archive is deposited in The Department of Theatre History MZM. Its importance stands in its mirroring of the complexity of czech performative activities and their changing potential in the last hundred and fifty years.
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 01:22