2022
Radikální dramaturgie
MOTAL, JanZákladní údaje
Originální název
Radikální dramaturgie
Název česky
Radikální dramaturgie
Název anglicky
The Radical Dramaturgy
Autoři
MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, 230 s. n/a, 2022
Nakladatel
Nakladatelství JAMU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
ISBN
978-80-7460-201-6
Klíčová slova česky
dramaturgie; dialog; radikalita; Martin Buber; Gustav Landauer; veřejná sféra; divadlo
Klíčová slova anglicky
dramaturgy; dialogue; radicality; Martin Buber; Gustav Landauer; public sphere; theatre
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2023 10:54, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Esejistický průzkum souvislostí radikálního myšlení a divadelní dramaturgie se pokouší odpovědět na otázku, jak vrátit tomuto oboru sociální a politický význam ve světě individualizovaných „nomádů“ soutěžících o pozornost na uměleckém tržišti. Prostřednictvím dialogu s myšlením filozofa Martina Bubera a anarchisty Gustava Landauera autor podniká výpravy ke kořenům moderního dramatického umění jakožto sociálně transformačního programu usilujícího zároveň o sjednocení a osvobození člověka, společenství i přírody. Hledá „duchovní základy divadelního anarchismu“, radikální kritiky moci i socioekonomických poměrů. Kniha se tak pokouší obnovit smysl dramaturgie jako moderní profese zakořeněné ve strukturách prožitku své doby, ale i v hlubších ekologických souvislostech, a ukázat, proč je divadlo nenahraditelné i v multimediální, síťové době. Radikální dramaturgie je určena divadelním umělcům a umělkyním, ale i širší odborné veřejnosti pro povzbuzení k hledání nového a spravedlivějšího vztahu jevištní tvorby ke společnosti a přírodě.
Anglicky
This essayistic exploration of the context of radical thinking and theatre dramaturgy attempts to answer the question of how to return social and political relevance to this field in a world of individualized "nomads" competing for attention in the artistic marketplace. Through a dialogue with the thought of philosopher Martin Buber and anarchist Gustav Landauer, the author journeys to the roots of modern dramatic art as a socially transformative program seeking to simultaneously unite and liberate man, community, and nature. He seeks the "spiritual foundations of theatrical anarchism", a radical critique of power and socio-economic conditions. The book thus attempts to recover the meaning of dramaturgy as a modern profession rooted in the structures of experience of its time, but also in deeper ecological contexts, and to show why theatre is irreplaceable even in a multimedia, networked age. Radical Dramaturgy is intended for theatre artists and performers, as well as for the wider professional public, to encourage them to seek a new and more just relationship between stage production and society and nature.