2022
Osvobozené divadlo - Na vlnách Devětsilu
JOCHMANOVÁ, Andrea and Ladislava PETIŠKOVÁBasic information
Original name
Osvobozené divadlo - Na vlnách Devětsilu
Name in Czech
Osvobozené divadlo - Na vlnách Devětsilu
Name (in English)
Liberated Theatre - On the Waves of Devětsil
Authors
JOCHMANOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ladislava PETIŠKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, 363 pp. n/a, 2022
Publisher
JAMU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Book on a specialized topic
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Theatre Faculty
ISBN
978-80-7460-191-0
Keywords (in Czech)
avantgarda; divadlo; Devětsil; Osvobozené divadlo; film; scénografie; jazz; voiceband; výrazový tanec; herectví; Voskovec; Werich; Frejka; Honzl; Burian; Horáková; Holzbachová
Keywords in English
avant-garde; theatre; film; Devětsil; Liberated Theatre; Mira Holzbachová; Voskovec; Werich; Frejka; Honzl; Burian; voice-band; jazz
Tags
Reviewed
Changed: 27/3/2023 10:35, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Publikace Na vlnách Devětsilu se snaží vnést nové světlo do problematiky související s vývojovými proměnami českého avantgardního divadelního umění. Svůj zájem soustředí na klíčové události historického i společenského kontextu, na pokusy o uplatnění originálních jevištně-technologických, scénografických i jiných experimentálních principů v často velmi specifických podmínkách, v nichž se jednotlivé projekty realizovaly, stejně jako na významné osobnosti, tedy hybatele událostí. Zásadním záměrem této vědecko-výzkumné publikace je také připomenout sté výročí založení jednoho z nejvýznamnějších uměleckých hnutí, pod jehož vedením a s jehož proměnlivou koncepcí se také jednotlivé divadelní projekty naší avantgardy vyrovnávaly, na něž navazovaly, vůči nimž se ale také často vymezovaly. Koncepce publikace vychází jednak z chronologicky pojatých kapitol, které připomenou jednotlivé vývojové procesy a kontexty, ovlivňující postoje avantgardistů k divadelní teorii i praxi, představí však také klíčové problémy (např. vztah našich avantgardistů a filmu, projekty avantgardy s mezinárodním ohlasem, osobnosti výrazového tance, proměny scénické hudby atd.). Kromě textové části pak zpřístupní některé z unikátních materiálů a dokladů vztahujících se k existenci Osvobozeného divadla a dalších divadelních pokusů členů z devětsilského okruhu.