J 2022

Kritický pohled na vybrané aspekty vědecké argumentace na téma Geneze barokního hoboje

SUKHYNA, Yelyzaveta

Základní údaje

Originální název

Kritický pohled na vybrané aspekty vědecké argumentace na téma Geneze barokního hoboje

Název anglicky

A critical look at selected aspects of the scientific argumentation on the Genesis of the Baroque oboe

Autoři

SUKHYNA, Yelyzaveta (804 Ukrajina, garant, domácí)

Vydání

JAMUsica, 2022, 2694-7579

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova anglicky

Oboe; baroque oboe; history of instrument literature
Změněno: 19. 3. 2023 20:18, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

Článek upozorňuje na nedostatek aktuálních informací o vzniku a zdokonalování nástroje zvaného barokní hoboj. Prostřednictvím aktuálních anglojazyčných výzkumů autorka tohoto článku zpochybňuje mezi hobojisty známý „mýtus“ o Hotteterrovi a Philidorovi jako o „vynálezcích barokního hoboje“. Hlavním účelem tohoto výzkumu je upozornit hudební vědce, pedagogy a studenty-hobojisty na nedostatek relevantních a ověřených informací o tomto tématu v českém jazyce. Neméně důležitým cílem je potřeba zdůraznit význam pravidelné revize vzdělávacích materiálů na středních a vysokých uměleckých školách souvisejících s metodikou výuky hry na hoboj a historií nástroje. Autorka tohoto článku se domnívá, že pro každého interpreta je důležité znát historii svého nástroje, pochopit, jakými etapami technického vývoje procházel a jak se měnil v čase, uvědomit si, jaké místo zaujímal jeho nástroj v různých historických epochách hudebního života společnosti. To je důležité nejen pro celkový vývoj interpreta, ale také pro správnou interpretaci děl určitých epoch a hudebních stylů. Inovace studie spočívá ve znovuotevření otázek, o kterých se v české hudební vědě mnoho let nemluvilo. Hlavním závěrem článku je „odhalení“ ustáleného názoru o tom, kdo a kdy „vynalezl“ barokní hoboj. Tyto relevantní informace najdou v budoucnu své místo v učebnicích a dalším výzkumu.

Anglicky

The article draws attention to the lack of up-to-date information on the origin and improvement of the instrument called the baroque oboe. Through recent English-language research projects, the author of this article challenges the well-known “myth” among oboists that Hotteterre and Philidor were the “inventors of the baroque oboe”. The main purpose of this research project is to draw the attention of music scholars, educators, and students-oboists to the lack of relevant and verified information on this topic in the Czech language. An equally important goal is the need to emphasise the importance of regular review of educational materials at secondary and higher art schools related to the methodology of teaching the oboe and the history of the instrument. The author of this article believes that it is important for every performer to know the history of his/her instrument, to understand the stages of its technical development and how it has changed over time, to realise the place of his/her instrument in different historical epochs of the musical life of society. This is important not only for the overall development of the performer, but also for the correct interpretation of works of certain eras and musical styles. The innovation of the study lies in the reopening of questions that have not been discussed in Czech musicology for many years. The main conclusion of the article is to “reveal” the established opinion about who “invented” the baroque oboe and when. This relevant information will find its place in future textbooks and other research.