W 2022

Workshop Teatralita

JEBAVÁ, Kateřina, Berit BLUMAIEROVÁ, Eliška FIŠEROVÁ and Katarína KAŠPÁRKOVÁ KOIŠOVÁ

Basic information

Original name

Workshop Teatralita

Name (in English)

Workshop on Theatricality

Authors

JEBAVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Berit BLUMAIEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eliška FIŠEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Katarína KAŠPÁRKOVÁ KOIŠOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords in English

Workshop; Theatricality; Site-specific; Dramaturgy; Artistic Experience; Paedagogical Experience

Links

TL05000128, research and development project.
Změněno: 3/3/2023 09:32, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Workshop Teatralita proběhl 22. 10. 2022. Mgr. Barbora Liška představila materiály ke kapitole Teatralita připravované učebnice Theatrum.online pro střední školy a účastníci tvořli inscenační tvar ve formě site-specific. Po krátkém úvodu a teoretickém vhledu do problematiky site-specific performance dramaturgyně Městského divadla Zlín Kataríny Kašpárkové Koišové byli účastníci rozděleni do tří skupin a obdrželi textové východisko pro tvorbu a realizaci krátké performance v předem vybraném a zadaném veřejném prostoru. Během přípravy byly skupiny konfrontovány s různými dalšími parciálními úkoly, které měli více či méně zapojit do průběhu zkoušení. Po 90 minutách práce ve skupinách byly vzniklé site-specific performance přehrány pro ostatní účastníky. Během reflexe účastníci konkrétně pojmenovávali inscenační proces a všechny fáze, kterými jejich skupina prošla, zatímco diváci byli schopni přesně rozklíčovat vztahy mezi postavami, jejich sociální role, pojmenovat téma každé performance a v některých případech se detailněji zabývat mizanscénou výstupu. Odpolední blok workshopového dne měl podobu semináře, jež si kladl za úkol představení kapitoly Teatralita. Její autorka Mgr. Barbora Liška zaujala roli učitele pracujícího s aktivitami dané kapitoly a my ostatní, společně se středoškolskými pedagogy, jsme přijali roli studentů. Metodou dílčích úkolů vypracovávaných v menších skupinách prošla autorka celým materiálem včetně videoukázek, divadelních i publicistických textů a ilustrací. Účastníky semináře vedl její materiál i výklad k práci s vlastní zkušeností, k hledání vlastních postojů a ke zvěřejňování úvah i k živé diskuzi. Nástroje, které nabízí divadelní umění, jsou velmi vhodné pro rozvoj celé škály kompetencí Workshopu se účastnili kromě vyučujících a tvůrců také studenti DF JAMU Josef Kožnárek a Markéta Bohadlová a Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D. UPOL. Realizováno v rámci projektu TA ČR č. TL05000128 - Divadelní umění, postupy a techniky jako trenažér komunikačních dovedností a občanských, sociálních a personálních kompetencí (JAMUNI).

In English

At the workshop on Theatricality held October 22, 2022 Barbora Liška presented materials for the chapter on Theatricality for the upcoming Theatrum.online textbook aimed at secondary schools. The site-specific workshop was led by MgA. Katarína Kašpárková Koišová. Respondents were offered a facilitated process of creating their own short performance. Tasks of dramaturgy were the base for the following performative outcome.During the following reflection, the participants specifically named the production process and all its phases, were able to accurately identify the relationships between the characters, their social roles, name the theme of each performance and, in some cases, deal with the mise-en-scène of the output in more detail. The method of partial tasks worked out in smaller groups was passed by Mgr. Barbora Liška with the entire material for the chapter Theatricality, including video demonstrations, theatrical and journalistic texts and illustrations. The seminar's material and interpretation led the seminar participants to work with their own experience, to search for their own attitudes and to make public their thoughts and live discussions. In addition to the teachers and creators, the students of DF JAMU Josef Kožnárek and Markéta Bohadlová and Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D. University of Palacký Olomouc. Realized within the research project TA CR no. TL05000128 - Theatre, its methods and techniques as a simulator of communication skills and civic, social and interpersonal competences.

Files attached