LYKO, Petr. Reklama v činnosti varhanářské firmy Tuček – produkce firmy Tuček prismatem reklamy (Advertising in the Activity of the Tuček Organ Company – Production of the Tuček Company by Means of Advertising). Muzikologické fórum. 2022, vol. 11, No 1, p. 65-80. ISSN 1805-3866.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reklama v činnosti varhanářské firmy Tuček – produkce firmy Tuček prismatem reklamy
Name (in English) Advertising in the Activity of the Tuček Organ Company – Production of the Tuček Company by Means of Advertising
Authors LYKO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Muzikologické fórum, 2022, 1805-3866.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Music
Keywords in English organ company Tuček; advertisement; marketing strategy; organ
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 30/11/2022 16:16.
Abstract
Článek reflektuje fenomén reklamy u varhanářské firmy Tuček, která rozvíjela své aktivity v letech 1869-1951 v Kutné Hoře. Na problematiku pohlíží nejen skrze standardní metody organologického, či hudebně historiografického výzkumu, ale zkoumání rozšiřuje i o přístupy teorie marketingové komunikace. Heuristickým základem přeložené reflexe je analýza dobových reklamních materiálů dané firmy, zejména inzercí v časopise Cyril a samostatných reklamních katalogů, či ceníků. Zjištěné poznatky jsou následně konfrontovány s principy marketingového mixu. Svými zjištěními studie dokládá profilaci firmy Tuček coby velké varhanářské továrny reagující na aktuální trendy ve varhanářství konce 19. a první poloviny 20. století i na poli marketingové strategie.
Abstract (in English)
he article reflects on the phenomenon of advertising in the Tuček organ firm, which developed its activities in Kutná Hora between 1869 and 1951. It looks at the issue not only through the standard methods of organological or music historiographical research, but also extends the research with the approaches of marketing communication theory. The heuristic basis of the translated reflection is the analysis of contemporary advertising materials of the company in question, especially advertisements in the magazine Cyril and separate advertising catalogues or price lists. The findings are then confronted with the principles of the marketing mix. The findings of the study demonstrate the profiling of Tuček as a large organ factory responding to current trends in organ building in the late 19th and first half of the 20th century and in the field of marketing strategy.
PrintDisplayed: 5/5/2024 08:04