V originále
Je pro divadlo jinakost herce (či jeho znevýhodnění) výzvou, kterou je třeba překonat, nebo spíše výhodou, příležitostí ke vzniku nové specifické divadelní poetiky? Těmito a dalšími otázkami se zabývá publikace na pozadí tříletého uměleckého výzkumu divadelní tvorby mladistvých herců s Downovým syndromem v Divadle Aldente. Úvodní část „Vstup do problematiky“ reflektuje různé přístupy k obdobné divadelní tvorbě v ČR i v zahraničí. Nejrozsáhlejší část „Pohled zevnitř: Cesta herce s Downovým syndromem k cílené umělecké tvorbě“ pak popisuje divadelní tréninky i vznik a reprízování tří inscenací z pohledu režisérky Jitky Vrbkové a jejich spolupracovníků. Poslední část „Pohled zvenčí: Inkluze divadlem“ je psána vnějšími pozorovateli - psycholožkou Lenkou Pivodovou, speciální pedagožkou Ilonou Fialovou a divadelní režisérkou a pedagožkou Zojou Mikotovou – a přináší zprávu o pozitivním inkluzivním vlivu této divadelní tvorby jak na samotné herce s Downovým syndromem, tak na diváky většinové společnosti. Publikace je uměleckou zprávou tříletého výzkumného projektu "Umělecký výzkum tvorby divadelních inscenací s herci s Downovým syndromem jako účinného prostředku sociální inkluze" Divadelní fakulty JAMU spolufinancovaného Technologickou agenturou České republiky v rámci programu ÉTA.
Anglicky
Is the actor's otherness (or disability) a challenge, or rather an advantage - an opportunity to create a new specific theatrical poetics? These and other questions are addressed in this publication within the background of three years of artistic research into the theatre work of adolescent actors with Down's syndrome at the Aldente Theatre. The introductory part ʻIntroduction to the Topicʼ reflects different approaches to this kind of theatre work in the Czech Republic and abroad. The most extensive part, ʻA View from the Inside: The Journey of an Actor with Down's Syndrome to Cognisant Artistic Creationʼ, describes the theatre training and the creation and re-performances of three productions from the perspective of director Jitka Vrbková and her collaborators. The last part ʻThe View from the Outside: Inclusion through Theatreʼ is written by external observers - psychologist Lenka Pivodová, special educator Ilona Fialová and theatre director and educator Zoja Mikotová - and reports on the positive inclusive influence of this theatre work on both the actors with Down's syndrome themselves and the audience of the majority society. This publication reports on the three-year artistic research project of the Theatre Faculty of JAMU "The Artistic Research of the Production of Theatrical Performances with Down‘s Syndrome Actors as an Effective Mean of Social Inclusion" co-financed by the Technology Agency of the Czech Republic within the ETA Programme.