j 2021

Teatr 21: divadlo herců se specifickými potřebami

VRBKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Teatr 21: divadlo herců se specifickými potřebami

Authors

Edition

Ateliér 205, Brno, Janáčkova akademie múzických umění, 2021, 2787-9305

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords (in Czech)

Divadlo se specifickými herci; Teatr 21; Divadlo Aldente; politické divadlo; komunitní divadlo; divadlo pro život; Downův syndrom; mentální handicap

Keywords in English

Theatre with specific actors; Teatr 21; Aldente Theatre; political theatre; community theatre; theatre for life; Down syndrome; intellectual disability
Změněno: 22/4/2022 21:28, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie „Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi“ vznikla na základě výzkumného pobytu ve stejnojmenném varšavském divadle, které na profesionální bázi pracuje s herci s Downovým syndromem a poruchou autistického spektra. Autorka vnímá specifické možnosti herců nejen jako omezené schopnosti, s nimiž je nutno se vyrovnat, ale především jako výjimečné možnosti, které jsou pro divadelní umění inspirující. Studie nabízí vhled do fungování divadla i analýzu principů tvorby. Může se tak stát inspirací nejen pro divadla podobného typu, ale i pro divadla „běžná“, neboť bráno do důsledku, každý herec je vlastně hercem se specifickými možnostmi. Úkolem divadla obecně je tyto možnosti využívat.

In English

The study “Teatr 21: Theatre of actors with specific abilities” was written after the author’s research visit in Teatr 21 (Theatre 21) in Warsaw. Teatr 21 is a professional theatre that collaborates with actors with Down syndrome and actors with autism spectrum disorder. Specific abilities of the performers are there seen not only as restricted abilities with which one needs to deal, but also (and foremost) as unique abilities inspiring performing arts. The paper offers an insight into the organization of Teatr 21 as well as analysis of the principles of their artistic work. It could, therefore, become an inspiration for similar theatres, but also “ordinary” theatres, as every actor is consequently an actor with specific abilities. Theatre’s basic goal is to use these abilities.