MOTAL, Jan. Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi. Theatralia. 2021, roč. 24, č. 2, s. 201-217. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-21.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi
Název česky Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi
Název anglicky Participating in Creation : towards a new political reading of Martin Buber in theatre theory and practice
Autoři MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, 2021, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Divadelní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-21
Klíčová slova česky divadlo; tanec; politika; židovství; dialog; anarchismus
Klíčová slova anglicky theatre; dance; politics; Judaism; dialogue; anarchism
Změnil Změnil: doc. MgA. Jan Motal, Ph.D., učo 5807. Změněno: 14. 2. 2022 15:38.
Anotace
Esej doprovází první český překlad textu Martina Bubera "Bratr tělo" (1914) a interpretuje jej kriticky ve vztahu k české tradici výkladu Buberova myšlení v divadelním prostředím. Akcent je kladen na politický rozměr Buberovy filozofie, kritiku depolitizace a obrácení pozornosti k jeho kulturně-kritickým textům, v nichž se vyjadřuje k problematice herectví, dramatu a divadelní scény. Autor ukazuje, že Bubera je třeba chápat jako zástupce anarchistického myšlení, který usiloval o reformu kulturního, a tedy i uměleckého myšlení, k duchovní objektivitě – čili k zaměření na pospolitost (Gemeinschaft) založenou na přirozených, vzájemných vztazích.
Anotace anglicky
The essay accompanies the first Czech translation of Martin Buber's text "Brother Body" (1914) and interprets it critically in relation to the Czech tradition of interpreting Buber's thought in a theatrical setting. Emphasis is placed on the political dimension of Buber's philosophy, criticizing depoliticization and turning attention to his cultural-critical texts in which he addresses the issues of acting, drama and the theatre scene. The author shows that Buber should be understood as a representative of anarchist thought, who sought to reform cultural, and therefore artistic, thought towards spiritual objectivity - or a focus on a commonality (Gemeinschaft) based on natural, reciprocal relationships.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:19