ABOU, Lucie. Current Role of Artists in New Agenda for Cultural Policy - Challenges for Lifelong Learning of Artists and Cultural and Creative Professionals. In ENCATC Digital Congress 2021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Current Role of Artists in New Agenda for Cultural Policy - Challenges for Lifelong Learning of Artists and Cultural and Creative Professionals
Autoři ABOU, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ENCATC Digital Congress 2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Divadelní fakulta
Klíčová slova česky status umělce; celoživotní učení; kariéra; umění; divadlo
Klíčová slova anglicky status of artists; Lifelong learning; Career; Art; Theatre
Změnil Změnila: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Změněno: 13. 4. 2022 22:03.
Anotace
The specifics of artistic work have been defined in the Status of the Artist already in 1980 by UNESCO. In the Czech Republic Status of the Artist is still in the process of its approval, which will probably belong to the next Czech government. The pandemic crisis however pointed out all the specific conditions of artists and other cultural and creative professionals (hereafter „artists“). Czech philosopher Jan Patočka, in his “Philosophy of Education” wrote: “a student should not learn only certain means for certain goals but should learn to want something higher … a real breakthrough of everyday life, of dull normality, is the starting point of its own process of education, which has given European humanity meaning throughout history.” Plato calls this process “astonishment” a special feeling or touch thanks to which we uncover our interest in an “idea”. That is why to improve artists’ working conditions, information, interdisciplinarity and Lifelong Learning are crucial for their sustainable careers. As the participants of the Voices of Culture dialogue agreed in the final Report (2021) „The vitality of European culture depends on the well-being, freedom, professional growth and development of the people professionally engaged in culture and art“. Before the Velvet Revolution all artists must had been employed. Nowadays there are still 76 out of 275 theatres funded by state or municipality. Czech cultural policy makers used to see artists mainly as employees. The situation has changed and there are more self-employed artists who must meet the same conditions (health and social insurance payments) as other entrepreneurs. Mapping their situation is therefore essential. The research maps the current situation (including the impact of COVID-19) of artists on the research sample of the Theatre Faculty of JAMU (hereafter “TF JAMU”) graduates (JAMU is one of two Czech public higher education institutions educating future professionals in performing arts and one of four art academies all together) via qualitative and quantitative research methods. One of the objectives of the research is also identifying missing key competences (as stated in the EU Recommendation on Key Competences, 2018) of the artists, that can be improved in a Lifelong Learning programme of TF JAMU and contribute to the artists high professionalism while maintaining artistic integrity and creative freedom. The research also contributed to and, at the same time, drew on the process of the Czech Status of the Artist design, as Theatre Faculty of JAMU was one of the partners who took part in it. In 2021 Lucie Abou also took part in the Voices of Culture, a structured dialogue between artists and other culture and creative professionals with the European Commission on Status and Working Conditions of CCPs.
Anotace česky
Specifika umělecké práce vymezilo ve Statutu umělce již v roce 1980 UNESCO. V České republice je Status umělce stále v procesu schvalování, které bude patrně patřit příští české vládě. Pandemická krize však poukázala na všechny specifické podmínky umělců a dalších kulturních a kreativních profesionálů (dále jen „umělci“). Český filozof Jan Patočka ve své „Filozofii výchovy“ napsal: „Student by se neměl učit jen určité prostředky k určitým cílům, ale měl by se naučit chtít něco vyššího… skutečný průlom každodenního života, nudné normálnosti, je výchozím bodem vlastního procesu vzdělávání, který dával evropskému lidstvu smysl v průběhu dějin.“ Platón nazývá tento proces „údivem“, zvláštním pocitem nebo dotykem, díky kterému odhalíme svůj zájem o „myšlenku“. To je důvod, proč zlepšit pracovní podmínky umělců. Informovanost, interdisciplinarita a celoživotní vzdělávání jsou klíčové pro jejich udržitelnou kariéru. Jak se shodli účastníci dialogu Voices of Culture v závěrečné zprávě (2021) „Vitalita evropské kultury závisí na blahobytu, svobodě, profesním růstu a rozvoji lidí, kteří se profesně věnují kultuře a umění“. Před sametovou revolucí museli být všichni umělci zaměstnáni. V současnosti je stále 76 z 275 divadel v ČR financovaných státem nebo obcí. Čeští tvůrci kulturní politiky vnímali umělce především jako zaměstnance. Situace se změnila a přibývá živnostníků, kteří musí splňovat stejné podmínky (platby zdravotního a sociálního pojištění) jako ostatní podnikatelé. Zmapování jejich situace je proto zásadní. Výzkum, prezentovaný na konferenci ENCATC, mapuje současnou situaci (včetně dopadu COVID-19) umělců na výzkumném vzorku absolventů Divadelní fakulty JAMU (dále jen „DF JAMU“ - JAMU je jednou ze dvou českých veřejných vysokých škol, která vychovává budoucí odborníky múzických umění a jedné ze čtyř uměleckých akademií dohromady), a to prostřednictvím kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod. Jedním z cílů výzkumu byla také identifikace chybějících klíčových kompetencí (jak je uvedeno v Doporučení EU o klíčových kompetencích z roku 2018) umělců, které je možné zlepšit v rámci programu celoživotního vzdělávání DF JAMU a přispět k vysoké profesionalitě umělců, zachování umělecké integrity a tvůrčí svobody. Výzkum rovněž přispěl a zároveň čerpal z procesu tvorby českého statutu umělce, neboť DF JAMU byla jedním z partnerů, kteří se na něm podíleli. V roce 2021 se Lucie Abou také zúčastnila Voices of Culture, strukturovaného dialogu mezi umělci a dalšími kulturními a kreativními profesionály s Evropskou komisí o statutu a jejich pracovních podmínkách.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 06:58