MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana. Misattributed and Uncertainly Ascribed Eighteenth-Century Organ Pieces in the Czech Lands. In International scholarly conference Authentic, Fake or Mistaken Identity? Creation, Recreation, Deception and Forgery in Music. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Misattributed and Uncertainly Ascribed Eighteenth-Century Organ Pieces in the Czech Lands
Authors MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition International scholarly conference Authentic, Fake or Mistaken Identity? Creation, Recreation, Deception and Forgery in Music, 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Slovenia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Mezinárodní muzikologická konference, Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts
Organization unit Faculty of Music
Keywords (in Czech) Varhany; varhanní skladby; autorství; hudba 18. století; Bohuslav Matěj Černohorský; Jan Zach; Josef Ferdinand Norbert Seger
Keywords in English Organ; organ pieces; authorship; music of the 18th century; Bohuslav Matěj Černohorský; Jan Zach; Josef Ferdinand Norbert Seger
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 17/4/2022 14:07.
Abstract
It was only in the late Baroque when organ music began to be composed in the Czech lands. Plenty of small pieces, mainly fugues and preludes, survived until now, some of them anonymous, of uncertain authorship, under various titles. These were published from the late 18th century on but with misunderstandings and misattributions. E.g. several fugues in editions from the 19th century were attributed to the legend of the late Baroque music Bohuslav Matěj Černohorský, but this authorship was gradually denied (composers were Muffat, Froberger, Kuhnau, Roberday), only one piece is thought to be by him. Brilliant but unfinished and absolutely exceptional in the Czech lands is Toccata C major attributed to Černohorský which seems to be closer to style of Pachelbel than any other organ piece composed in Bohemia. Separate pieces by Josef Norbert Ferdinand Seger were put in pairs according to north German custom in Leipzig edition from 1793. Organ pieces long time thought to be by Jan Zach were recently attributed Joseph Lipavský, a composer born in Vysoké Mýto (Hohenmauth) in Bohemia, who lived in Vienna. Paper will bring a survey and insight into the topic and will introduce examples of pieces and composers.
Abstract (in Czech)
Teprve v pozdním baroku se v českých zemích začala vznikat varhanní hudba. Dochovala se řada malých skladeb, hlavně fug a preludií, některé anonymní, nejistého autorství, pod různými názvy. Ty byly publikovány na samém konci 18. století, ale s nepochopením a nesprávný autorstvím. Např. několik fug ve vydáních z 19. století bylo připisováno legendě pozdně baroknímu skladateli Bohuslavu Matěji Černohorskému, ale toto autorství bylo postupně popřeno (skladatelé byli Muffat, Froberger, Kuhnau, Roberday). Brilantní, ale nedokončená a v českých zemích naprosto výjimečná je Toccata C dur připisovaná Černohorskému, která se jeví být blíže Pachelbelovu stylu než jiné varhanní skladby z Čech. Jednotlivé skladby Josefa Norberta Ferdinanda Segera byly podle severoněmeckého zvyku dány do dvojic ve edici vydáné roku 1793 v Lipsku. Varhanní skladby, které byly dlouho připisovány Janu Zachovi, nedávno potrvzeny jako skladby Josefa Lipavského, skladateli narozenému ve Vysokém Mýtě v Čechách, který žil ve Vídni. Příspěvek nabídne přehled a vhled do problematiky a představí skladatele a příklady skladeb.
PrintDisplayed: 28/4/2024 19:25