Detailed Information on Publication Record
2020
Zpřítomnit nepřítomné. "Sorry za monolog"
JOCHMANOVÁ, AndreaBasic information
Original name
Zpřítomnit nepřítomné. "Sorry za monolog"
Name (in English)
To make the absent present... “Sorry for a monologue”
Authors
JOCHMANOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 91 pp. Úvahy a názory, 2020
Publisher
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Theatre Faculty
ISBN
978-80-7460-177-4
Keywords in English
storytelling; teaching; theatre
Změněno: 4/5/2021 14:42, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Text otevírá a reflektuje důležité otázky vztahující se ke vzdělávání postaveném na kreativních principech, a především formách osvobozené hravosti a zvídavosti. Zdůrazňuje význam lidské zvědavosti, která v minulosti vedla k řadě významných vynálezů a bez níž se neobejdou ani objevy současné. Autorka se specificky zaměřuje na konkrétní komunikační model, inspirovaný divadlem a divadelností všedního dne a zahrnující soustavně se rozšiřující bázi znalostí a neustálou komunikaci mezi dvěma entitami, studenty a pedagogem. Z hlediska teorie divadla se dotýká procesu zpřítomnění, resp. zpřítomňování, který analogicky vztahuje ke způsobům výuky. Autorka se vrací ke kořenům performativních procesů a opírá se o formy vyprávění, dnes pronikajícího do vzdělávání pod modernějším pojmem storytelling.
In English
The text opens a sphere of education focused on creative processes and its application of the fun and games theory. It highlights the productivity of human’s life curiosity, which has led to many improvements of mankind in the past. The author looks towards denomination of the particular model of communication inspired by the vision of theatricality and poetry of the everyday and also actual theatre practice, including steadily evolved knowledge and individual exchanges between students and the teacher. In terms of theatre theory, there is a subtle level of perception, possibly leading to representing phenomena that are not actually present. The author goes back to the roots of performative process searching for narration, actually present under the much more up-to-date term: storytelling.