D 2019

Text jako rám – text jako objekt. Mapování strategií práce s textem v současném evropském (konceptuálním) divadle

NYTRA, Matěj

Základní údaje

Originální název

Text jako rám – text jako objekt. Mapování strategií práce s textem v současném evropském (konceptuálním) divadle

Název anglicky

Text As a Frame - Text As an Object. Mapping Strategies for Working with Text in Contemporary European (Conceptual) Theatre

Autoři

NYTRA, Matěj (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, Teritoria umění 2019, od s. 27-39, 13 s. 2019

Nakladatel

Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Odkaz na sborník na stránkách nakladatelství

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

ISBN

978-80-7331-557-3

Klíčová slova anglicky

theatre; contemporary theatre; text; theater text

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 22:20, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

V roce 1996 zavádí Gerda Poschmann nový pojem Theatertext (text pro divadlo), tvorba autorů nejen německy píšící scény vykazuje podle ní (ale též dle prací H.–T. Lehmanna a E. Fischer–Lichte) takové množství oproti struktuře klasického dramatu nekonvenčních znaků až přestupků, že operovat nadále s pojmem drama – jako jediným označením textové předlohy divadelních inscenací – je neudržitelné, a současné divadlo v (inter)mediálním věku si žádá de facto nové přístupy v reflexi a estetické analýze. Jaké jsou pronikavé tendence toho, jak autoři 21. století s textem pro divadlo na scéně zacházejí? Jaký je vztah (dramaturgie) prostoru a audiovizuální složky k mluvenému – ale také například „němému“ – textu a performance aktérů? Mění se možnosti čtení či pohroužení se diváka do díla na základě odlišných kontextových informací či psycho-fyzického přednastavení (priming)? A jak zkušenost s vnitřní kompozicí internetu a situací tříštěné reality globálního věku ovlivňuje pozornost diváka při představení? Příspěvek předává zkušenosti z analytických case studies o nových projektech tvůrců Susanne Kennedy (Coming Society), Mariana Pensottiho (Diamanto), Markuse Öhrna (3 Episodes of Life), Pabla Gisberta a El Conde de Torrefiel (La Plaza), Rodriga Garcíi (Enciclopedia de fenómenos paranormales Pippo y Ricardo) a Philippa Quesnea (Farm fatale).

Anglicky

In 1996, Gerda Poschmann introduced the new term Theatertext (text for theatre). She expressed the same opinion as H.-T. Lehmann and E. Fischer-Lichte: compared to the structure of classical drama, nowadays works (not only from German scene) evinces so many unconventional characters, that speaking about drama is not defensible anymore. Contemporary theatre in the (inter)media age demands de facto new approaches in reflection and aesthetic analysis. What are the pervasive tendencies of 21st century authors handling theatre text on stage? What is the relationship (dramaturgy) of space and audiovisual component to the spoken – but also, for example, "silent" - text and performance of the actors? Are the possibilities of reading or immersing the viewer in the work changing on the basis of different contextual information or psycho-physical pre-setting (priming)? And how does the experience with the inner composition of the internet and the situation of the fragmented reality of the global age affect the viewer's attention during the performance? The paper presents experience from analytical case studies on new projects by Susanne Kennedy (Coming Society), Marian Pensotti (Diamanto), Markus Öhrn (3 Episodes of Life), Pablo Gisbert and El Conde de Torrefiel (La Plaza), Rodrigo García (Enciclopedia de paranormal phenomenons Pippo and Ricardo) and Philippa Quesnea (Farm fatale).
Zobrazeno: 21. 11. 2024 16:07