J 2020

Braxtonův hudební systém v mezioborovém nadžánrovém ansámblu

HANOUSEK, Radim

Základní údaje

Originální název

Braxtonův hudební systém v mezioborovém nadžánrovém ansámblu

Název anglicky

Braxton's musical system in an interdisciplinary supra-genre ensemble

Autoři

HANOUSEK, Radim (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opus musicum, 2020, 0862-8505

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova anglicky

graphic score; artistic research; Anthony Braxton
Změněno: 31. 1. 2021 19:27, MgA. Ing. Radim Hanousek

Anotace

V originále

Studie pojednává o propojení klasických a jazzových hudebníků ve společném ansámblu při nácviku hudby Anthonyho Braxtona (nar. 1945), a to řízené improvizace využívající Language 1 Types a skladby No. 174 na pomezí jazzu, experimentu a soudobé hudby, s otevřeným obsazením, kombinující improvizaci, klasickou i originální notaci. Porovnává zkušenosti z volné a řízené improvizace, zkoumá přínos, inspirativnost a kreativitu v rámci nové notace a pravidly omezené volnosti interpretace i improvizace.

Anglicky

The article discusses the research into the collaboration between classical and jazz musicians, who have created a joint 20-strong ensemble to rehearse the music of Anthony Braxton. It is a follow-up to our previous paper, Joining Jazz and Classical Musicians in a Single Improvisation Ensemble (Opus Musicum, vol. 51, 2019, No. 3, pp. 26–39), which describes the process of finding common means of expression during non-idiomatic improvisation. To discuss the new sound possibilities in a multi-genre ensemble, we have chosen conducted improvisation using selected musical pieces, including Braxton’s Language Types and Composition No. 174, which is a combination of jazz, experimental and contemporary music, with open instrumentation mixing improvisation, classical and original notation. The research has confirmed our initial hypothesis, i.e. that introducing partial organization in an improvisation ensemble can eliminate or at least reduce previously noted shortcomings and risks of free improvisation and lead to the creation of a functional collective performance, while still retaining the desired spontaneity, creativity and enjoyment.