2015
Loutka mezi divadlem, filmem a televizí 1960–1970: Výtvarný jazyk televizních pořadů a filmů s divadelní loutkou
JIRÁSEK, PavelZákladní údaje
Originální název
Loutka mezi divadlem, filmem a televizí 1960–1970: Výtvarný jazyk televizních pořadů a filmů s divadelní loutkou
Autoři
Vydání
2015
Další údaje
Typ výsledku
Projekty výzkumu a vývoje
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova česky
Loutka, scénografie, loutkářská scénografie, loutková inscenace, loutkový seriál, film s divadelní loutkou
Klíčová slova anglicky
Puppet, set design, scenography, stage design puppetry, puppet performances, puppet show, film with theatrical puppet
Štítky
Změněno: 19. 6. 2020 11:29, Mgr. Nikola Homolová
Anotace
V originále
Studie se zabývá vývojem scénografie a prostředků výtvarného divadelního a filmového jazyka v oblasti loutkové inscenace, seriálu, filmu s divadelními loutkami, zejména v Československé televizi a Krátkém filmu mezi lety 1960–1970. Sleduje, jak se scénografické pojetí i tvarosloví inscenací a filmů s divadelními loutkami vyrovnávalo s dobovou zkušeností divadla a poetikou filmové loutkové animace. Za jakých okolností a s kterými autory vznikal a postupně se etabloval osobitý loutkářský výtvarný televizní a filmový jazyk. Analyzuje základní tendence, které posouvaly scénografické postupy k tvořivosti a fantazii – všeobecně nazývané jako „ekranizace a černé divadlo“, které ve své době značně rozšířily i sám pojem loutkového divadla. Na straně druhé ale také filmový návrat ke klasické řezané loutce. Analýza těchto procesů na pozadí politického a kulturního klimatu šedesátých let se pokouší tyto změny loutkářského jazyka systematizovat a zobecnit.