HROCH, Martin. Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře. Online. JAMUsica. 2019, roč. 4, 1-2, s. 1-14. ISSN 2694-7579. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře
Název anglicky Phenomenon Paisiello - Italian in the tsar's court
Autoři HROCH, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání JAMUsica, 2019, 2694-7579.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Hudební fakulta
Klíčová slova anglicky Giovanni Paisiello; Regole per bene accompagnare; Italian; court in St. Petersburg
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Změněno: 7. 4. 2020 13:28.
Anotace
Práce reflektuje stěžejní část teoretické a klávesové tvorby italského hudebního skladatele Giovanni Paisiella (1740–1816). Zaměřuje se především na díla vzniklá v období jeho působení na petrohradském carském dvoře Kateřiny II. Veliké. Giovanni Paisiello přijímá nabídku carevny Kateřiny II. a stává se jejím dvorním kapelníkem na petrohradském dvoře, kde k jeho povinnostem patří i výuka žáků z carevnina okruhu. K tomuto účelu vzniká generálbasový traktát Regole per bene accompagnare jako souhrn pravidel a doporučení k umění doprovodu a improvizaci partiment. Za neméně významný neoperní počin lze považovat jeho dva petrohradské koncerty pro cembalo a orchestr, kam Paisiello přenáší zpěvný, virtuózní a efektní styl neapolské opery.
Anotace anglicky
The work reflects the crucial part of the theoretical and keyboard work of the Italian composer Giovanni Paisiello (1740–1816). It focuses mainly on works created during his time at St. Petersburg's court of Katerina II. Giovanni Paisiello accepted the offer of Empress Catherine II to become music director at the court in St. Petersburg. Among his duties also was teaching of pupils from imperial circles. The thoroughbass treatise Regole per bene accompagnare was elaborated for this purpose as a compendium of rules and recommendations for the art of accompaniment and partimen improvisation. Another equally significant non-operatic compositions are Paisiello’s two Petersburg concertos for harpsichord and orchestra, which are characterised by the typical melodious, virtuosic and impressive style of the Neapolitan opera.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 09:55