B 2018

Cesty divadelní tvorby Petera Brooka

DOLEŽAL, Adam

Základní údaje

Originální název

Cesty divadelní tvorby Petera Brooka

Název anglicky

Peter Brook’s Ways of Theatre Making

Autoři

DOLEŽAL, Adam (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 300 s. 2018

Nakladatel

Janáčkova akademie múzických umění v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

ISBN

978-80-7460-150-7

Klíčová slova anglicky

Peter Brook; theatre direction; Royal Shakespeare Company; CIRT; Les Bouffes du Nord;
Změněno: 29. 4. 2019 09:12, doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D.

Anotace

V originále

Monografie mapuje tvůrčí dráhu jednoho z nejvýznamnějších divadelních režisérů druhé poloviny 20. století Petera Brooka. Sleduje vývoj jeho kariéry od jejích počátků v Anglii v polovině čtyřicátých let až do současnosti a pokouší se jej vsadit do souvislostí, dobového kontextu a pojmenovat možné Brookovy inspirační zdroje. Zabývá se okolnostmi sezony Divadla krutosti v RSC a zlomovými Brookovými inscenacemi té doby (Marat/Sade, US apod.) Další kapitolu věnuje autor Brookovu odchodu do Paříže a vzniku mezinárodního souboru CIRT. Mapuje průběh tří výzkumných cest, které Peter Brook s tímto souborem na začátku sedmdesátých let podnikl. Zabývá se založením divadla Les Bouffes du Nord, jeho specifickým prostorem a inscenacemi, které Brook v tomto divadle se souborem vytvořil. Zvláštní část práce je věnována rozboru Brookovy inscenace indického eposu Mahábhárata. V poslední kapitole se autor pokouší stručně nastínit vývoj Brookovy režijní dráhy od konce práce na Mahábháratě až do roku 2018.

Anglicky

The monography charts the creative way of one of the most important theatre director from the 2nd half of the 20th century, Peter Brook. It follows his career from its beginning in England in half of the 40s till today and puts it into the historical and overall context and names his sources of inspiration. The book deals with circumstances of the RSC’s Theatre of Cruelty and the main Brook’s performances coming from this time (Marat/Sade, US etc.). The next chapter is dedicated to his leave to Paris where the international group CIRT was founded. It maps three exploratory expeditions which Brook made with this group at the beginning of 70s. The book handles with the establishment of the Les Bouffes du Nord theatre, its specific spaces and productions which Brook created here together with CIRT. The specific part of the monography is devoted to the analysis of Brook’s adaptation of the Indian epic poem Mahabharata. In the last chapter is concisely outlined the evolution of his career from the time he finished the work on Mahabharata till 2018.