2018
Cesty divadelní tvorby Petera Brooka
DOLEŽAL, AdamZákladní údaje
Originální název
Cesty divadelní tvorby Petera Brooka
Název anglicky
Peter Brook’s Ways of Theatre Making
Autoři
DOLEŽAL, Adam (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, 300 s. 2018
Nakladatel
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
ISBN
978-80-7460-150-7
Klíčová slova anglicky
Peter Brook; theatre direction; Royal Shakespeare Company; CIRT; Les Bouffes du Nord;
Změněno: 29. 4. 2019 09:12, doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D.
V originále
Monografie mapuje tvůrčí dráhu jednoho z nejvýznamnějších divadelních režisérů druhé poloviny 20. století Petera Brooka. Sleduje vývoj jeho kariéry od jejích počátků v Anglii v polovině čtyřicátých let až do současnosti a pokouší se jej vsadit do souvislostí, dobového kontextu a pojmenovat možné Brookovy inspirační zdroje. Zabývá se okolnostmi sezony Divadla krutosti v RSC a zlomovými Brookovými inscenacemi té doby (Marat/Sade, US apod.) Další kapitolu věnuje autor Brookovu odchodu do Paříže a vzniku mezinárodního souboru CIRT. Mapuje průběh tří výzkumných cest, které Peter Brook s tímto souborem na začátku sedmdesátých let podnikl. Zabývá se založením divadla Les Bouffes du Nord, jeho specifickým prostorem a inscenacemi, které Brook v tomto divadle se souborem vytvořil. Zvláštní část práce je věnována rozboru Brookovy inscenace indického eposu Mahábhárata. V poslední kapitole se autor pokouší stručně nastínit vývoj Brookovy režijní dráhy od konce práce na Mahábháratě až do roku 2018.
Anglicky
The monography charts the creative way of one of the most important theatre director from the 2nd half of the 20th century, Peter Brook. It follows his career from its beginning in England in half of the 40s till today and puts it into the historical and overall context and names his sources of inspiration. The book deals with circumstances of the RSC’s Theatre of Cruelty and the main Brook’s performances coming from this time (Marat/Sade, US etc.). The next chapter is dedicated to his leave to Paris where the international group CIRT was founded. It maps three exploratory expeditions which Brook made with this group at the beginning of 70s. The book handles with the establishment of the Les Bouffes du Nord theatre, its specific spaces and productions which Brook created here together with CIRT. The specific part of the monography is devoted to the analysis of Brook’s adaptation of the Indian epic poem Mahabharata. In the last chapter is concisely outlined the evolution of his career from the time he finished the work on Mahabharata till 2018.