BERGMAN, Aleš. Úkol – gesto – cíl (Task – Gesture – Target). In Tereza Konývková. Tendence v současném herectví a herecké pedagogice. Brno: Nakladatelství JAMU, 2017, p. 18-21. ISBN 978-80-7460-128-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úkol – gesto – cíl
Name (in English) Task – Gesture – Target
Authors BERGMAN, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Tendence v současném herectví a herecké pedagogice, p. 18-21, 4 pp. 2017.
Publisher Nakladatelství JAMU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Theatre Faculty
ISBN 978-80-7460-128-6
Keywords in English Stanislavsky; Chekhov; Donnellan; super task; actor training; psychological gesture
Tags RIV
Changed by Changed by: doc. MgA. Jan Motal, Ph.D., učo 5807. Changed: 20/3/2018 17:30.
Abstract
Článek se zabývá pedagogikou herectví ve vztahu k teoriím a metodám herectví a specifické pedagogické praxi. Jsou eklektičnost nebo kreativita, nebo eklektičnost a kreativita zároveň základními předpoklady pro vysoce kvalitní pedagogickou práci? Úkol - gesto - cíl: Konstantin Stanislavský, Michail Čechov, Declan Donnellan a jejich "super úkol", "psychologické gesto" a herecké zaměření na "cíl" jsou prezentovány jako dílčí aspekty procesu herecké aktivity.
Abstract (in English)
The paper deals with the pedagogy of acting in relation to the theories and methods of acting and specific pedagogical practice. Are eclecticism or creativity, or both eclecticism and creativity fundamental preconditions for high-quality pedagogical work? Task – Gesture – Target: Konstantin Stanislavsky, Mikhail Chekhov, Declan Donnellan and their "super task", "psychological gesture", and actor's concetration on "target" will be presented as partial aspects of a single process of actors' activity.
PrintDisplayed: 1/5/2024 22:20