B 2017

Herecká cvičení Josefa Karlíka

VENTRUBOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Herecká cvičení Josefa Karlíka

Name (in English)

Josef Karlík's Acting Exercises

Authors

VENTRUBOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 223 pp. Výběrová řada doktorských spisů, 2017

Publisher

Nakladatelství JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7460-124-8

Keywords in English

Josef Karlík; acting exercises; performance; education; actor

Tags

Změněno: 20/3/2018 16:34, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha se věnuje hereckým cvičením Josefa Karlíka v kontextu herecké tvůrčí práce. Vývoj těchto procesů byl iniciován Josefem Karlíkem v jednom z ateliérů na JAMU. Kniha se věnuje příspěvku originálního přístupu Josefa Karlíka, herce a pedagoga, k vývoji hereckých cvičení na škole i možnému použití těchto cvičení v jiné divadelní praxi. Mimo profesionální a veřejné zdroje autorka staví na vlastní analýze studentských improvizací, rozhovorech s Karlíkovými žáky a kolegy. Komparativní studie Karlíkova a Vyskočilova přístupu představuje další část výzkumu. Principy Karlíkova přístupu byly použity a zkoumány v rámci tvorby a repríz divadelní inscenace Viva la vida! FRIDA?

In English

The book deals with educational processes in the context of the actor's creative work. The development of those processes was started by Josef Karlík in one of the drama section studios at JAMU. The book deals with the contribution of Josef Karlík, actor and teacher, with his original approach to teaching creative work, with other development of his actor exersises at JAMU as well as with the possible application of these processes in other theatre practice. Besides professional and public resources, the author relies on her own analysis of students' improvisations and on interviews with Josef Karlík's graduates and close associates. A comparative study of Josef Karlík's Acting Exercises and (Inter)acting with the Inner Partner or Partners by Ivan Vyskočil forms a part of the research. The principles of Josef Karlík's Acting Exercises were used, examined and analyzed within the creation and reprising of a theatre performance Viva la vida! FRIDA?