MOTAL, Jan. Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia. roč. 19, č. 2, s. 59-75. ISSN 1803-845X. doi:10.5817/TY2016-2-3. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies?
Autoři MOTAL, Jan.
Vydání Theatralia, 2016, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Divadelní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2016-2-3
Klíčová slova anglicky cognitive science; neuroaesthetics; phenomenology; hermeneutics; theatre; artwork; methodology; humanities; hard problem
Změnil Změnil: doc. MgA. Jan Motal, Ph.D., učo 5807. Změněno: 5. 3. 2018 18:23.
Anotace
The article presents cognitive phenomenology as a new methodological possibility for the humanities, and especially theatre studies, avoiding communication theory reductionism. The author adapts the perspective of amalgamated mind (ROWLANDS 2010), and elaborates its usefulness for the study of art. The article also interprets Aristotle’s practical wisdom as a concept fully compatible with the cognitive perspective, and shows that the cognitive perspective should not be contradictory to the phenomenological one. The relation of phenomenality to the amalgamated mind is also discussed. The author concludes that the ‘marriage of methodologies’ will be successful, but only if the irreducible natures of phenomenality and embodied mind are preserved.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 02:15