MATULOVÁ, Jitka. Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka (From fine art to theatre. Operatic director Ota Zítek inspired by sculptor Auguste Rodin). In Komárek, Filip; Konečný Michal. "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění. Vydání první. Brno: Masarykova unverzita, 2010, p. 19-22. ISBN 978-80-904654-1-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka
Name in Czech Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka
Name (in English) From fine art to theatre. Operatic director Ota Zítek inspired by sculptor Auguste Rodin
Authors MATULOVÁ, Jitka.
Edition Vydání první. Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění, p. 19-22, 4 pp. 2010.
Publisher Masarykova unverzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-904654-1-1
Keywords (in Czech) moderní české divadlo; operní režie; Ota Zítek;
Keywords in English modern Czech theatre; opera direction; Ota Zítek;
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Ciampi Matulová, učo 5648. Changed: 1/12/2017 15:45.
Abstract
Tématem příspěvku je jedna z nových koncepcí české moderní operní režie 1. pol. 20. stol. Hudební skladatel, pedagog, operní režisér Ota Zítek vytvořil vlastní režijní metodu v opozici k tehdejším divadelním a interpretačním konvencím. Své zásady režie publikoval v roce 1920 v knize "O novu zpěvohru". Cílem bylo dosáhnout souznění hudební a optické/vizuální stánky realizované inscenace. Pro výcvik pohybového projevu zpěváků využil rytmickou gymnastiku Emila Jacgues-Dalcroze. Při koncepci mizanscén se inspiroval ve výtvarném umění, především v sochařství. Pro vyjádření afektu zpěváka dramatické role nalezl východisko v expresivních sochách francouzského sochaře Auguste Rodina. V praxi aplikoval metodu moderní operní režie v brněnském divadle meziválečné éry. Výsledkem byly vysoce esteticky stylizované kreace, kde byly hudební a optická složka sladěné. Vedle dalšího českého operního režiséra té doby, Ferdinanda Pujmana, ovlivnil Zítek svojí metodou vývoj české moderní operní režie.
Abstract (in English)
The topic of this text is one of the new concepts of modern Czech opera directorial method in the first half of the twentieth century. Composer, opera director and music teacher Ota Zítek created own conception of opera direction in opposition to the former theater and interpretive conventions. He published his theses in 1920 in a book called O novou zpěvohru (For the New Opera). The aim was to achieve consonance between the music and visual part of the performance. For scene arrangements, Zítek found inspiration in visual arts, mainly in sculpture. To express affections and emotions singer dramatics roles he drew from expressive statues of French sculptor Auguste Rodin. In modern practice, Zítek applied the method in the National Theater in Brno in the interwar period. The results was a highly stylized aesthetic creations, where the musical and visual component were harmoniously.
PrintDisplayed: 27/7/2024 22:33