D 2010

Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka

MATULOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka

Name in Czech

Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka

Name (in English)

From fine art to theatre. Operatic director Ota Zítek inspired by sculptor Auguste Rodin

Edition

Vydání první. Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění, p. 19-22, 4 pp. 2010

Publisher

Masarykova unverzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-904654-1-1

Keywords (in Czech)

moderní české divadlo; operní režie; Ota Zítek;

Keywords in English

modern Czech theatre; opera direction; Ota Zítek;
Změněno: 1/12/2017 15:45, Mgr. Jitka Ciampi Matulová

Abstract

V originále

Tématem příspěvku je jedna z nových koncepcí české moderní operní režie 1. pol. 20. stol. Hudební skladatel, pedagog, operní režisér Ota Zítek vytvořil vlastní režijní metodu v opozici k tehdejším divadelním a interpretačním konvencím. Své zásady režie publikoval v roce 1920 v knize "O novu zpěvohru". Cílem bylo dosáhnout souznění hudební a optické/vizuální stánky realizované inscenace. Pro výcvik pohybového projevu zpěváků využil rytmickou gymnastiku Emila Jacgues-Dalcroze. Při koncepci mizanscén se inspiroval ve výtvarném umění, především v sochařství. Pro vyjádření afektu zpěváka dramatické role nalezl východisko v expresivních sochách francouzského sochaře Auguste Rodina. V praxi aplikoval metodu moderní operní režie v brněnském divadle meziválečné éry. Výsledkem byly vysoce esteticky stylizované kreace, kde byly hudební a optická složka sladěné. Vedle dalšího českého operního režiséra té doby, Ferdinanda Pujmana, ovlivnil Zítek svojí metodou vývoj české moderní operní režie.

In English

The topic of this text is one of the new concepts of modern Czech opera directorial method in the first half of the twentieth century. Composer, opera director and music teacher Ota Zítek created own conception of opera direction in opposition to the former theater and interpretive conventions. He published his theses in 1920 in a book called O novou zpěvohru (For the New Opera). The aim was to achieve consonance between the music and visual part of the performance. For scene arrangements, Zítek found inspiration in visual arts, mainly in sculpture. To express affections and emotions singer dramatics roles he drew from expressive statues of French sculptor Auguste Rodin. In modern practice, Zítek applied the method in the National Theater in Brno in the interwar period. The results was a highly stylized aesthetic creations, where the musical and visual component were harmoniously.