2010
Mezi architekturou a malbou. Bedřich Feuerstein jako hostující výtvarník stálého českého divadla v Brně
MATULOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Mezi architekturou a malbou. Bedřich Feuerstein jako hostující výtvarník stálého českého divadla v Brně
Název česky
Mezi architekturou a malbou. Bedřich Feuerstein jako hostující výtvarník stálého českého divadla v Brně
Název anglicky
Between architecture and painting. Bedřich Feuerstein as a guest artists at the permanent Czech theater in Brno
Autoři
Vydání
Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1211-7390
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
Bedřich Feuerstein; meziválečná scénografie; Národní divadlo Brno; Ota Zítek; Josef Bezdíček
Klíčová slova anglicky
Bedřich Feuersten; set design in interwar Czechoslovakia; the National Theatre in Brno; modern production; Ota Zítek; Josef Bezdíček
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 12. 2017 15:34, Mgr. Jitka Ciampi Matulová
V originále
Brněnské české divadlo a scénografie přijímalo v období po první světové válce pozvolna impulsy inspirace z tvorby evropských moderních umělců a scénografů a osobitým způsobem si je přizpůsobovalo vlastním potřebám a tvůrčím záměrům. Ve 20. a 30. letech byli přizváni ke spolupráci s brněnským českým divadlem někteří avantgardní tvůrci (Bedřich Feuerstein, František Muzika, František Zelenka, atd.). Bedřich Feuerstein (architekt, grafik, malíř a scénograf) spolupracoval na dvou inscenacích, Wagnerově opeře Tannhäuser a dramatu Defraudanti Valentina Katajeva. Jeho scénografické návrhy přinesly nekonvenční řešení (práce s jevištním prostorem, tendence k divadelnosti a stylizace scénického obrazu).
Anglicky
After the First World War, the Brno Czech theatre and stage design gradually adopted the impulses of inspiration from the production of European progressive artists and stage designers and assimilated them for its own needs and intentions in an original manner. In the 1920s and 1930s some of modern artists (Bedřich Feuerstein, František Muzika, František Zelenka, etc.) were invited to collaboration with the Czech theatre in Brno. Bedřich Feuerstein (an architect, graphic designer, painter, and stage designer), cooperated on two theatre realizations: Richard Wagner’s opera Tannhäuser (22 November, 1922) and a drama Defraudanti by Valentin Katajev (3 June, 1933). His set designs brought unconventional solutions (his work with stage space, tendency to theatricality and stylized scene conception).