2007
Scénografie smetanovského cyklu z roku 1924 : Bedřich Feuerstein - Vlastislav Hofman - František Kysela
MATULOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Scénografie smetanovského cyklu z roku 1924 : Bedřich Feuerstein - Vlastislav Hofman - František Kysela
Název česky
Scénografie smetanovského cyklu z roku 1924 : Bedřich Feuerstein - Vlastislav Hofman - František Kysela
Název anglicky
Set design of Smetanas cycle from 1924 : Bedřich Feuerstein - Vlastislav Hofman - František Kysela
Autoři
Vydání
Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2007, 1211-7390
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova česky
Bedřich Feuerstein; VlastislavHofman; František Kysela; Bedřich Smetana; moderní scénografie
Klíčová slova anglicky
modern set design; Theatre in interwar Czechoslovakia; Bedřich Feuerstein; Vlastislav Hofman; František Kysela; Bedřich Smetana
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 12. 2017 15:13, Mgr. Jitka Ciampi Matulová
V originále
Rok 1924 v sobě spojil sté výročí narození a čtyřicáté výročí umrtí českého hudebního skladatele Bedřicha Smetany. Tato událost nepoznamenala pouze umění, ale promítla se do společenského dění celého tehdejšího Československa. V oblasti divadla se oslavy odrazily v mnoha realizacích Smetanova operního díla. Nejvýznamnějším bylo nastudování celého cyklu Smetanových oper Národním divadlem v Praze. V rámci příprav byla vypsána soutěž na scénografické řešení čtyř z nich: Braniborů v Čechách, Dalibora, Čertovy stěny a Libuše. Zůčastnili se jí tři výtvarníci: Bedřich Feuerstein, Vlastislav Hofman a František Kysela. Soubor návrhů oper Bedřicha Smetany je důležitým dokladem vývoje československé scénografie v meziválečné době. Mimo to výsledek soutěže, zvolení díla Františka Kysely, ukazuje význam prezentace národního skladatele v této době.
Anglicky
In 1924 took place the centennial celebration of birth and the fortieth anniversary of death of Czech composer Bedřich Smetana. In theatre, many of his operas were put on stage. The production of all Smetana s operas in the National Theatre in Prague was the most important. Within the preparations of these operas ran a competition of the scenic design of four of them: Braniboři v Čechách, Dalibor, Čertova stěna and Libuše. Three designers took part: Bedřich Feuerstein, Vlastislav Hofman and František Kysela. The collection of stage designs of the Smetana s operas is therefore an important proof of the Czechoslovak stage design development between the 1920s and 1930s. Besides, the result of the competition, the choice of František Kysela, shows the importance of presentation the national composer in this time.