Detailed Information on Publication Record
2010
Scénografie. Zapomenutá kapitola tvorby Jaroslava Grunta
MATULOVÁ, JitkaBasic information
Original name
Scénografie. Zapomenutá kapitola tvorby Jaroslava Grunta
Name in Czech
Scénografie. Zapomenutá kapitola tvorby Jaroslava Grunta
Name (in English)
Stage design. A forgotten chapter in the creative work of Jaroslav Grunt
Authors
Edition
Vydání první. Brno, Jarosllav Grunt. 1893-1988, p. 34-39, 6 pp. 2010
Publisher
Obecní dům Brno, o.s.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-904806-0-5
Keywords (in Czech)
scénografie v meziválečném Československu; Národní divadlo Brno; Jindřich Honzl; Jaroslav Grunt
Keywords in English
set design in interwar Czechoslovakia; the National theatre in Brno; Jindřich Honzl; Jaroslav Grunt
Změněno: 1/12/2017 14:56, Mgr. Jitka Ciampi Matulová
V originále
Architekt a návrhář nábytku, Jaroslav Grunt, spolupracoval s profesionálním divadlem mezi lety 1929-1931. V této době navrhl výpravu pěti činoherních dramat pro české divadlo v Brně. S odstupem času upadly jeho práce takřka v zapomění. On sám nepokládal za důležité archivovat své scénické návrhy a tak je pravděpodobně většina obrazové dokumentace k jeho scénografické tvorbě ztracena. Gruntovy scénické kompozice charakterizovala estetická vytříbenost a dramatická funkčnost. Progresivita jeho vyjadřovacích prostředků se projevila v rovině esteticky vybrané formy detailů scény. Z hlediska inovativního řešení divadelního prostoru výtvarník naopak setrvával ve spojení s tradicí.
In English
Architect and furniture designer, Jaroslav Grunt, came to the professional theatre about over the years 1929-1931. In this time he designed five dramatic stage designs for the Czech language Brno stage. His creative work for theatre have more or less slipped into the obtivion of theatre history. Grunt himself was not concerned with archiving his design projects and the majority of his designs as well as additional a pictorial documentation are in all probability lost. Grunts stage compositions characterised aesthetic retinement and a dramatic functional character. The progressiveness of Grunts expressive means are apparent on the aesthetic level of the chosen forms of the details of the scenes. From the perspective of the innovative design of the theatre space the artist in contrast persevered in a connetion with tradition.