J 2012

Scénografie : Bohumír Matal. Nástin malířovy spolupráce s divadlem

MATULOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Scénografie : Bohumír Matal. Nástin malířovy spolupráce s divadlem

Name in Czech

Scénografie : Bohumír Matal. Nástin malířovy spolupráce s divadlem

Name (in English)

Scenography : Bohumír Matal. Outline of the painter's collaboration with the theater

Edition

Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita Brno, 2012, 1211-7390

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords (in Czech)

Bohumír Matal; česká scénografie 20. stol.; Státn divadlo Brno; české divadlo 60. let

Keywords in English

Bohumír Matal; Czech scenography in the 20th century; State Theatre in Brno; Czech theatre in the 60s

Tags

Reviewed
Změněno: 1/12/2017 14:46, Mgr. Jitka Ciampi Matulová

Abstract

V originále

Bohumír Matal, osobnost mnoha uměleckých zájmů, spolupracoval v letech 1964 až 1973 převážně s brněnskými divadly jako scénický výtvarník na patnácti divadelních inscenacích (ve třech případech navrhl nejen scénu, ale i podobu kostýmní složky). Rozbor tří inscenací realizovaných Státním divadlem v Brně v letech 1965 až 1968, mapuje principy jeho tvorby (nepopisnost, střídmost jevištní kompozice, básnivá metaforičnost, práce s prostorem) i jeho přínos do oblasti jevištního výtvarnictví té doby v Československu.

In English

In the years 1964-1973 Bohumír Matal, a figure with many artistic interests, worked mainly with theatres in Brno as set designer on fifteen theatrical productions (in three cases designing not only the scenery but also the costumes). An analysis of three productions that were staged at the State Theatre in Brno in the years 1965-1968 maps out the principles underlying his work (lack of descriptiveness, sobriety of the stage composition, use of poetic metaphor and use of space), and his contribution to the field of stage design of the contemporary Czechoslovakia.