MATULOVÁ, Jitka. Scénografie : Bohumír Matal. Nástin malířovy spolupráce s divadlem (Scenography : Bohumír Matal. Outline of the painter's collaboration with the theater). Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2012, vol. 61, No 1, p. 36-49. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Scénografie : Bohumír Matal. Nástin malířovy spolupráce s divadlem
Name in Czech Scénografie : Bohumír Matal. Nástin malířovy spolupráce s divadlem
Name (in English) Scenography : Bohumír Matal. Outline of the painter's collaboration with the theater
Authors MATULOVÁ, Jitka.
Edition Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita Brno, 2012, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Theatre Faculty
Keywords (in Czech) Bohumír Matal; česká scénografie 20. stol.; Státn divadlo Brno; české divadlo 60. let
Keywords in English Bohumír Matal; Czech scenography in the 20th century; State Theatre in Brno; Czech theatre in the 60s
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Ciampi Matulová, učo 5648. Changed: 1/12/2017 14:46.
Abstract
Bohumír Matal, osobnost mnoha uměleckých zájmů, spolupracoval v letech 1964 až 1973 převážně s brněnskými divadly jako scénický výtvarník na patnácti divadelních inscenacích (ve třech případech navrhl nejen scénu, ale i podobu kostýmní složky). Rozbor tří inscenací realizovaných Státním divadlem v Brně v letech 1965 až 1968, mapuje principy jeho tvorby (nepopisnost, střídmost jevištní kompozice, básnivá metaforičnost, práce s prostorem) i jeho přínos do oblasti jevištního výtvarnictví té doby v Československu.
Abstract (in English)
In the years 1964-1973 Bohumír Matal, a figure with many artistic interests, worked mainly with theatres in Brno as set designer on fifteen theatrical productions (in three cases designing not only the scenery but also the costumes). An analysis of three productions that were staged at the State Theatre in Brno in the years 1965-1968 maps out the principles underlying his work (lack of descriptiveness, sobriety of the stage composition, use of poetic metaphor and use of space), and his contribution to the field of stage design of the contemporary Czechoslovakia.
PrintDisplayed: 27/7/2024 20:18