C 2015

Připravovat půdu pro znovuzrození divadla.... : Zdeněk Rossmann - jevištní výtvarník

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Připravovat půdu pro znovuzrození divadla.... : Zdeněk Rossmann - jevištní výtvarník

Name in Czech

Připravovat půdu pro znovuzrození divadla.... : Zdeněk Rossmann - jevištní výtvarník

Name (in English)

Prepare the ground for the rebirth of the theater .... : Zdenek Rossmann - stage designer

Authors

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vydání první. Brno, Zdeněk Rossmann : Horizonty modernismu, p. 118-136, 19 pp. 2015

Publisher

Moravská galerie v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7027-284-8

Keywords (in Czech)

Zdeněk Rossmann, scénografie, divadlo 20. století, Národní divadlo Brno

Keywords in English

Zdeněk Rossmann; scenography; theatre of the 20th century; National theatre Brno
Změněno: 22/12/2023 10:37, Mgr. Jitka Ciampi Matulová

Abstract

V originále

Studie je zaměřena na meziválečnou tvorbu Zdeňka Rossmanna spojenou převážně s brněnským prostředím. Podílel se na kabaretních večerech Devětsilu, amatérských produkcích Akademické scény a hlavně dlouhodobě spolupracoval s Národním divadlem v Brně. Nejvýznamnější jsou jeho návrhy pro režie Emila Františka Buriana, kde se projevila inspirace antiestetikou sovětského konstruktivismu.

In English

The study is focused on Zdenek Rossmann´s stage designs of interwar period. His workof that time was associated mainly with the Brno environment. He participated in the cabaret evenings by Devetsil, amateur productions by Academic scene theatre group and especially collaborated for long time with the National Theatre in Brno. The most notable are his creation for director Emil František Burian, which was inspired by antiesthetic Soviet construstivism.