t 2015

Václav Vodička: Sonáty pro housle (flétnu) a basso continuo op. 2 (ed. M. Ambrosi)

AMBROSI, Michaela

Základní údaje

Originální název

Václav Vodička: Sonáty pro housle (flétnu) a basso continuo op. 2 (ed. M. Ambrosi)

Název česky

Václav Vodička: Sonáty pro housle (flétnu) a basso continuo op. 2 (ed. M. Ambrosi)

Název anglicky

Václav Vodička: Sonatas for Violin or Flute and Basso continuo, op. 2 (ed. M. Ambrosi)

Autoři

AMBROSI, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, Thesaurus Antiquae Musicae, R 287, 2015

Nakladatel

Český rozhlas

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Editorství odborné knihy

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova česky

housle - flétna - barokní hudba - vodička

Klíčová slova anglicky

violin - flute - baroque music - wodiczka
Změněno: 11. 10. 2018 22:14, Michaela Šikulová Ambrosi, MMus, Ph.D.

Anotace

V originále

Václav Vodička (cca 1712–1774) byl jedním z hudebníků-skladatelů patřících k tzv. české hudební emigraci 18. století. Působil v Mnichově a Paříži, je autorem symfonií, houslových nebo flétnových koncertů a sonát. Předlohami pro vydání osmi Sonát pro housle nebo flétnu a basso continuo, op. 2 byly dva dochované prameny. Primárním pramenem této edice se stal nedatovaný pařížský tisk, vydaný u Madame Boivin a Sieur Le Clerc, který je dnes uložen v hudebním oddělení Bayrische Staas-bibliothek v Mnichově. Po roce 1742 Vodička získal královské privilegium k vydání svazku těchto sonát s názvem „Huit sonates pour le violon et la basse dont il y en a quatre pour la flute traversiere...oeuvre second“, který věnoval vládnoucí říšské císařovně Marii Amálii Rakouské. Edičně svazek připravila hráčka na barokní příčnou flétnu Michaela Ambrosi, basso continuo vypracoval španělský cembalista a zakládající člen barokního souboru L´Estro Armonico Arturo Pérez Fur. Záměrem edice bylo přenést co nejpřesněji primární zápis s ohledem na současná pravidla notopisu tak, aby byl srozumitelnější pro současného hudebníka. Edice nabízí dvě možnosti doprovodu: verzi s číslovaným basem a verzi s realizací pro pravou ruku. Hráčům na klávesový nástroj, kteří jsou znalí pravidel číslovaného basu, doporučujeme využít původní verzi a rozvíjet v ní své vlastní myšlenky a zvukové představy. Pro hráče neznalé dovednosti čtení číslovaného basu nabízíme realizaci doprovodu založenou na zásadách historicky poučené interpretace.

Anglicky

Václav Vodička (Wenceslao Wodiczka) (c.1712–1774) was one of the musicians-composers who belonged to Czech musical emigration of the eighteenth century. He worked in Munich and Paris and his output includes symphonies, Violin or Flute concertos and sonatas. For the release of the Eight Sonatas for Violin or Flute and Basso Continuo, op. 2 by Václav Vodička (c.1712–1774), two sources were used, as the original autograph manuscripts no longer remain extant. An undated Parisian print issued by Madame Boivin and Sieur Le Clerc is now stored in the music department of the Bayrische Staas-Bibliothek in Munich. This print became the primary source of the current edition. After 1742, Vodička received royal privilege to print and make public the volume of these sonatas named “Huit Sonates pour le violon et la basse dont il y en a quatre pour la flute Traversiere ... oeuvre second“, which he dedicated to the former empress and Bavarian elector, Maria Amalia of Austria. The sonatas were edited by Michaela Ambrosi, player of baroque Flute. Basso continuo was prepared by Arturo Pérez Fur, Spanish Harpsichord player and founder member of the baroque ensemble L’Estro Armonico. The intention was to transfer most accurately the primary source in regard to modern rules of notation and to improve readability for current performers and scholars. Our edition offers two options for the accompanist: the version with the figured bass and another one with an additional realization for the right hand. Keyboard players able to read basso continuo are advised to use the former one and develop from it their own ideas and sound concept. For the ones lacking that skill the written-out version offers a possibility of accompaniment based on the precepts of this performance practice.